ligfietsen op Skylge

Wel eens op Terschelling (Skylge) geweest gedurende de herfstvakantie? Zeer de moeite
waard, vaak mooi weer en niet al te druk.
Een van de attracties van Terschelling is de Boschplaat. Dit unieke natuurgebied is
gelukkig niet toegankelijk per auto en zelfs op de fiets moet je van goede huize komen
om door te dringen tot deze wildernis. De Skylgegangers onder u weten dat er langs de
Boschplaat een vrijwel onberijdbaar pad loopt, dat gedurende natte perioden een
moddermassa wordt. Zelfs op een mountainbike heb je er een hele kluif aan om naar de
oostpunt (Amelander Duintjes) te ploeteren, laat staan op een lage racer.

Dus ik op m'n lage racer naar de oostpunt.

Op het vakantieadres wat te drinken en te eten in de stroomlijnpunt gegooid en onderweg
was ik. Het is erg leuk fietsen over de schelpenpaden en in no time sta je dan aan het
begin van het gevreesde Boschplaatpad.

Eenmaal onderweg viel me de grote stabiliteit van m'n fiets op. De diepe gaten en kuilen
in het wegdek werden relatief gemakkelijk genomen en het geglibber leidde niet tot
valpartijen. Afgezien van het feit dat je regelmatig al je spierenergie in de strijd
moet werpen om de zoveelste hindernis te nemen ging het wel redelijk. De grote beperking
was dan ook niet de afwijkende geometrie van de fiets, maar het gebrek aan
versnellingen. Ik heb een typisch niet-berg en geen-wind-tegen verzet op m'n fiets.
Hellingen heb je niet waar ik woon en op een lage racer heb je nooit voldoende wind
tegen om een enorm uitgebreid verzet te rechtvaardigen. Maar in de slurpende, zuigende
modder, de gaten en de kuilen, de hobbels en de graspollen van het Boschplaatpad liggen
de zaken toch wat anders.
Toch heb ik het weten te halen en met een gemiddelde van acht kilometer per uur bereikte
ik de Amelander Duintjes. Terug over het verlaten strand. De lage racer op z'n best;
wind mee, hard zand. Eenmaal terug in de beschaving keken de strandwandelaars erg
verbaasd op.

Of het kwaad kan, met een lage racer over dat barre pad en het zoute strand? Ik wil nog
net niet zeggen dat het het einde van je fiets is, maar ik raad het af om met je nieuwe
M5 low racer met staartstroomlijn dit grapje te herhalen.

En nou maar hopen dat ik de allereerste lage racer was op dat onbegaanbare pad langs de
Boschplaat.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net