Re: Lekke banden: verdeling voor/achter?

Marcel,

>Nu heb ik een ligfiets gefabriceerd, met achter een 26" wiel en voor
>een 20" wieltje
>De vraag is: Zullen in mijn geval beide banden even zwaar belast worden,
>en dus even hard slijten en even vaak lek raken? Of komt het meeste

1) een 20" wiel draait vaker rond en slijt dus sneller (maar dat had jij
vast ook al door)
2) ik denk dat de band op het wiel waarop de aandrijving zit het meest lijdt
(maar dat is intuitie)
3) volgens de wet van Murphy:

1 Krijg je alleen een lekke band als je je plakspullen niet bij je hebt.
2 Heb je die wel bij en krijg je toch een lekke band dan blijkt:
   a  je lijm helemaal uitgehard of
   b  het beschermfolie van je plakkertje afgevallen, waardoor er allemaal
stof aan kleeft
3 Gelukkig heb je een reserveband bij, maar:
   a  als je hem erop legt steek je hem lek met je bandenlichters (dat moet
je ook met je handen doen!) of
   b  je hebt je fietspomp op je fiets laten zitten omdat je alleen maar
even een kropje sla nodig had in die winkel, dus je hebt nu geen fietspomp meer
4  Tot overmaat van ramp valt plotseling de duisternis in, waardoor je geen
f**k meer ziet
5  Je gaat teneinde raad maar lopen, waardoor je heel je band en velg naar
de filistijnen helpt.

Je komt thuis en op tv is net het spotje "What a difference this tea makes".
Je zet de ketel op en denkt schouderophalend: "These things happen."

Qua 20" bandjes was ik altijd erg tevreden met mijn Swallow's.

Erno

WEB:     http://www.iaehv.nl/users/erno