tips

Hallo,

Hier in Engeland is de meest gestelde vraag 'wat kost dat?'. Ik zeg meestal
'net zo veel als een andere goede fiets', hetgeen reacties losmaakt die
varieren van 200 tot 4000 gulden. Serieus geinteresseerden zeggen vaak: voor
dat geld had je een auto kunnen kopen. 'Ja, maar ik WIL helemaal geen auto'.

- Moeilijk te rijden? Niet moeilijk maar anders. Even wennen, dan geen
probleem. Ongeveer de omschakeling van gewone fiets naar racer.

- Kan zeker niet de helling op? Grappig, zelfs niet-fietsers stellen die
vraag. Mijn repliek is dat ik tot nu toe ook op tandem ritten iedereen voor
blijf. Mensen stellen die vraag ook nadat je ze juist met een lekker gangetje
hebt ingehaald, helling op...

- Wat een lange ketting! Nou en?

- Hoeveel versnellingen heeft dat ding? 42. HOEVEEL?! (dit is op de Hurri)

- Hoe hard kan je? Dat hangt er van af hoe ik me voel. Vanochtend reed ik een
heel stuk naast een brommer, die volgas ging. Zelfs op een lage fiets help
wind in de rug :)

- Voor vervelende reacties: lachen en vriendelijk zwaaien werkt over het
algemeen prima. De meeste mensen zijn dan wat beschaamd. Ook prima is de
schuldigen inhalen, vooral als het toch al hard gaat. De agressie slaat dan
meestal om in fascinatie.

In de stad helpt het je netjes te gedragen tegenover busschauffeurs. Ik laat
ze altijd wegrijden van haltes en zo. Na bijna drie jaar kennen ze me van
gezicht, en geven netjes voorrang. Ik zwaai op de snelweg ook naar dubbele
opleggers die netjes naar de andere rijstrook gaan om mij in te halen. Meestal
groeten ze terug door hun knipperlichten beurtelings te laten opflitsen.

Het rijden is hier wel andere koek dan in Nederland, maar nu het weer prima
is, heel mooi.

Wouter

Wouter.Suverkropp at jet.uk