Re: flevobike-race

> Aan:              "Ligfietsen" <nlhpv-mail at ffshq.IAEhv.nl>
> Van:              Bert.vanAsselt at TAO.TCT.WAU.NL
> Stuur antw. aan:  "Ligfietsen" <nlhpv-mail at ffshq.IAEhv.nl>
> Datum verzending: Fri, 03 May 1996 17:28:48 +0000 (DST)
> Organisatie:      FFS Headquarters, The Netherlands
> Onderwerp:        flevobike-race

> Ik overweeg om een flevobike-race aan te schaffen.
> - Omdat ik de ligfiets ook voor trektochten in de bergen wil gebruiken vraag
> ik me af of je bijvoorbeeld nog een 10% helling (goed geasfalteerd) opkomt
> zonder dat het voorwiel wegslipt
> [...]
Hoi Bert,
Vorig jaar als ik, ik meen in nieuwsgroep in NL-Fiets, een bericht
van iemand die met de flevo-racer in de Vogezen en Alpen had
gefietst. Klimmen was niet het probleem. Lange afdalingen leverde
problemen met de remmen op, met name het heet worden van de velg en
het daardoor smelten van velglint en lekken banden. Katoenen
velglint zou dat deels oplossen. Een andere oplossing die genoemd
werd was het gebruik van schijfremmen.
Volgens mij bestaat er zeker een goede combinatie van trommelrem en
derailleur. Bovendien is een trommelrem te combineren bij de racer op
1 wiel met een velgrem; dat verdeelt de warmte in ieder geval goed.

Hans Bon_____________