re: Re: Op zoek??? Optima Cheetah!!!

Marcel Wijkstra schreef:
>Scheelt dat nou werkelijk zo veel, de pure hoogte van de fiets? Mijn
>veronderstelling was altijd dat het voornamelijk gaat om je uiteindelijke
>houding, m.a.w. het zo klein houden van het frontaal oppervlak. Okee,
>een hoge fiets betekent automatisch een groter oppervlak, omdat er dan
>nog een brok fiets onder je hangt dat ook wind vangt, maar het lijkt mij
>dat dit slechts om enkele procenten gaat (net als platte spaken en
>remkabels binnendoor).

Bij windstil weer zal de hoogte niet veel invloed hebben op de totale
luchtweerstand dit je al fietsend ondervind. Wanneer het waait ontstaat
er toch een soort windsnelheidsprofiel waarbij de windsnelheid aan de
grond het laagste is. (Er is vast wel iemand bij KNMI of NLR die hier
meer vanaf weet). Of er verschil in windsnelheid op een halve of een
hele meter van de grond is, durf ik zo niet in een getal uit te drukken.
Wel mag een meteoroloog windsnelheid pas vanaf zo'n 2 meter boven maaiveld
meten. Lijkt me dat het dus toch wel wat uitmaakt.

Overigens, van voor de wind heb je, wanneer deze redenering klopt, op
een lage fiets dus minder profijt dan op een hoge. Waar was m'n surf-
zeiltje ook al weer gebleven??!!

Jaap van Bergeijk