Re: Lekke banden: verdeling voor/achter?

Marcel schreef:
> Dilemma over banden (en plakken):
> Bij mijn rechtopfiets waren 90% van de lekke banden in het achterwiel,
> vandaar dat daar nu een Air-B binnenband in een Vredestein Perfekt
> buitenband omheen ligt. Bovendien slijt die achteband veel harder dan
> de voorband.

Wat is een Air-B binnenband? Ik forens 15 km heen en terug en
gisteren had ik weer een lekke Vredestein Perfekt achterband:(

> Nu heb ik een ligfiets gefabriceerd, met achter een 26" wiel en voor
> een 20" wieltje, beide op "gewone" brede banden ('t ding is ongeveerd...)
> De gewichtsverdeling is ongeveer 50/50 (zowel leeg als met mij erop),
> en ik heb achterwielaandrijving. Momenteel zitten er nog oude banden
> om, maar als ik er mee ga forensen, wil ik toch niet te vaak plakken.
>
> De vraag is: Zullen in mijn geval beide banden even zwaar belast worden,
> en dus even hard slijten en even vaak lek raken? Of komt het meeste glas
> toch weer in mijn achterband terecht?

Voor zover het alleen om de belasting van de banden gaat zullen ze in
jouw geval met een 50/50 verdeling, volgens mij even hard slijten.
Maar je achterband wordt ook belast door het aandrijven van de fiets.
En slijt daardoor harder.
En een versleten band is gevoeliger voor glas. (tenzij die kevlar
brekerlaag echt alles tegenhoudt, maar dat is niet mijn ervaring!)
Dus krijg je toch weer meer lekke achterbanden dan voorbanden.

Misschien dat in jouw geval een en ander wordt opgeheven door het
feit dat je voorband een kleinere omtrek heeft en daardoor harder
slijt dan het grotere achter-exemplaar.

> Zijn Vredestein Perfekt - of soortgelijke, Hema, Dresco - banden er ook
> in kleinere maten (20x1.75 of 20x1 3/4)?

Dat weet ik niet.

Hans