#>een 20" wieltje (achter aangedreven).
#>De vraag is: Zullen in mijn geval beide banden even zwaar belast worden,
#>en dus even hard slijten en even vaak lek raken?
#1) een 20" wiel draait vaker rond en slijt dus sneller (maar dat had jij
#vast ook al door)

Het ligt 'm niet zozeer aan het vaker ronddraaien...
Nog eens goed nadenkend is het helemaal niet zo simpel:
 Een kleiner wiel maakt evenveel kilometers als een grote, maar de
kilometers worden verdeeld over een kleinere omtrek, dus meer
slijtage (dat bedoelt Erno).
 Maar: Een kleiner wiel heeft ook een kleiner raakvlak met de weg
dan een grote, dus maakt minder vierkantecentimerkilometers dan een grote
(vat u 'm?).
 Daar staat weer tegenover dat door het kleinere contactoppervlak er per
cm^2 band meer gewicht moet worden gedragen.

#2) ik denk dat de band op het wiel waarop de aandrijving zit het meest lijdt
#(maar dat is intuitie)

Lijden waarvan? Slijtage? Glas?
Er wordt nog wel eens beweerd dat een achterwiel altijd meer glas
vangt dan het voorwiel, omdat het voorwiel plat liggende stukjes
glas (en andere rotzooi) omhoog werpt, zodat ze rechtop staan als
het achterwiel erachteraan komt.

#3) volgens de wet van Murphy:
#1 Krijg je alleen een lekke band als je je plakspullen niet bij je hebt.
(enz).

Was dat maar waar! Lekke banden krijg ik vrijwel nooit, ik ontdek ze pas als
ik terugkom bij m'n fiets. En de meeste lekke banden loop ik op bij het
woon-werkverkeer; dan heb ik (goede) plakspullen bij me, twee fietspompen,
en op m'n werk ook nog eens een doosje en een pomp bij de concierge.
Plakken in de regen en/of in het donker heb ik in mijn hele leven slechts
eenmaal hoeven doen (klop, klop).

#Qua 20" bandjes was ik altijd erg tevreden met mijn Swallow's.

Iets meer info graag?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-