Re: flevobike-race

Nogmaals omdat mijn bericht van gisteren verkeerd geadresseerd was:

Bert schreef:
> Ik overweeg om een flevobike-race aan te schaffen.
> - Omdat ik de ligfiets ook voor trektochten in de bergen wil gebruiken vraag
> ik me af of je bijvoorbeeld nog een 10% helling (goed geasfalteerd) opkomt
> zonder dat het voorwiel wegslipt
> Groeten,
>  Bert van Asselt

Hoi Bert,
Vorig jaar las ik, ik meen in nieuwsgroep in NL-Fiets, een bericht
van iemand die met de flevo-racer in de Vogezen en Alpen had
gefietst. Klimmen was niet het probleem. Lange afdalingen leverde
problemen met de remmen op, met name het heet worden van de velg en
het daardoor smelten van velglint en lekke banden. Katoenen
velglint zou dat deels oplossen.
Een andere oplossing die genoemd werd, was het gebruik van
schijfremmen.
Volgens mij bestaat er zeker een goede naaf-combinatie van trommelrem
en derailleur. Bovendien is een trommelrem te combineren bij de racer
op 1 wiel met een velgrem; dat verdeelt de warmte in ieder geval
goed.

Hans Bon_____________