Re: Lekke banden: verdeling voor/achter?

Marcel schreef dat ik schreef dat hij geschreven heeft dat ... etc.
Het ging in ieder geval over bandjes.

> Maar: Een kleiner wiel heeft ook een kleiner raakvlak met de weg
Snap ik niet.

> Daar staat weer tegenover dat door het kleinere contactoppervlak er per
>cm^2 band meer gewicht moet worden gedragen.
Snap ik.

>#2) ik denk dat de band op het wiel waarop de aandrijving zit het meest lijdt
>#(maar dat is intuitie)
>Lijden waarvan? Slijtage? Glas?
Bij een Flevo slipt het voorwiel wel eens weg bij het wegfietsen. Daardoor
slijt het meer. Maar ook als het niet wegslipt wordt er wel veel wrijving
veroorzaakt. Ik ben alleen bang dat mijn redenering weinig hout snijdt.

>Er wordt nog wel eens beweerd dat een achterwiel altijd meer glas
>vangt dan het voorwiel, omdat het voorwiel plat liggende stukjes
>glas (en andere rotzooi) omhoog werpt, zodat ze rechtop staan als
>het achterwiel erachteraan komt.
Berucht is ook het natte wegdek, waarin scherpe stukjes die normaal aan de
rand van de weg liggen zich drijvend over de weg verspreiden.

>#Qua 20" bandjes was ik altijd erg tevreden met mijn Swallow's.
>Iets meer info graag?
Swallow is gewoon een merk. Op mijn Flevobike gebruikte ik altijd 20 x 1 3/8
en die gingen vrij lang mee (zo'n 4000 km).

Erno

NEW NEW NEW
WEB:     http://www.iaehv.nl/users/erno
E-MAIL   erno at iaehv.nl