Lage fiets in de wind (was: Op zoek??? Optima Cheetah!!!)

Jaap van Bergeijk schreef:
#Marcel Wijkstra schreef:
#>Scheelt dat nou werkelijk zo veel, de pure hoogte van de fiets? Mijn
#>veronderstelling was altijd dat het voornamelijk gaat om je uiteindelijke
#>houding, m.a.w. het zo klein houden van het frontaal oppervlak.
#
#Bij windstil weer zal de hoogte niet veel invloed hebben op de totale
#luchtweerstand dit je al fietsend ondervind. Wanneer het waait ontstaat
#er toch een soort windsnelheidsprofiel waarbij de windsnelheid aan de
#grond het laagste is.

Daar zat ik ook aan te denken, maar het lijkt mij dat daar tegenover
weer staat dat er op een hoge fiets meer lucht onder je door kan,
waardoor er wellicht minder 'drag' ontstaat. Maar ja, ook ik heb een
windtunnel nog nooit van binnen gezien...

#Overigens, van voor de wind heb je, wanneer deze redenering klopt, op
#een lage fiets dus minder profijt dan op een hoge.

Da's ueberhaupt het principe van een ligfiets: het verschil tussen voor-
en tegenwind wordt kleiner...

Marcel (die nochthans voor de wind 20-50% sneller is dan tegen).
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-