Re: Lekke banden: verdeling voor/achter?

Hans Bon schreef:
#Wat is een Air-B binnenband? Ik forens 15 km heen en terug en
#gisteren had ik weer een lekke Vredestein Perfekt achterband:(

Dat was voor mij nou ook precies de reden om er - tegen het advies
van de fietsenboer in, die het maar overbodige luxe vond - een Air-B
in te doen.
Onder de titel "massieve banden" heb ik uitgebreide uitleg verschaft
in nl.fiets, maar 'k zal nog even samenvatten.
Air-B zijn latex/natuurruber binnenbanden die veel soepeler zijn dan gewone
butyl banden, waardoor ze zich *om* een scherp voorwerp heen vouwen in
plaats van zich lek te laten prikken. De kleur is roze (wit plastic zakje
eromheen, in een doosje), het schijnt dat Agu ze importeert ('t is Frans),
de meeste fietsenboeren hebben ze alleen met Schrader- of Presta-ventiel
(Frans (racefiets) of Engels (auto)), maar het schijnt dat ze er ook met
Blitz-ventiel (Hollands) zijn. Kosten zo'n f25,-. Gaan lang mee. Kunnen
toch ook wel lek raken, maar *veel* minder snel. Met gewone plakkers
te plakken. Iets moeilijker hard op te pompen. Lopen iets sneller leeg
dan butyl banden, maar veel scheelt het niet.

#Marcel schreef:
#> Nu heb ik een ligfiets gefabriceerd, met achter een 26" wiel en voor
#> een 20" wieltje, beide op "gewone" brede banden ('t ding is ongeveerd...)
#> De gewichtsverdeling is ongeveer 50/50 (zowel leeg als met mij erop),
#> en ik heb achterwielaandrijving.
#> De vraag is: Zullen in mijn geval beide banden even zwaar belast worden,
#> en dus even hard slijten en even vaak lek raken? Of komt het meeste glas
#> toch weer in mijn achterband terecht?
#Voor zover het alleen om de belasting van de banden gaat zullen ze in
#jouw geval met een 50/50 verdeling, volgens mij even hard slijten.
#Maar je achterband wordt ook belast door het aandrijven van de fiets.
#En slijt daardoor harder.
#Misschien dat in jouw geval een en ander wordt opgeheven door het
#feit dat je voorband een kleinere omtrek heeft en daardoor harder
#slijt dan het grotere achter-exemplaar.

Een soortgelijke redenering had ik zelf ook al gehouden.
Weet nou niemand het definitieve antwoord? Bijna elke ligfiets is toch
achterwielaangedreven en heeft voor een kleiner wiel?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-