Re: Op zoek???

Jan Wolsheimer schreef:
#Velen schreven:
#>Andere goedkope fiets:
#In reactie op mijn "op zoek" mailtje kreeg ik aardig wat reacties van mensen
#die met goedkope fietsen aan kwamen draven, erg aardig, maar ik ben niet op
#zoek naar een goedkope fiets, maar naar een goeie.

Wie is er nou over prijzen begonnen? Jij wilde zelf een Relaxx aanschaffen
vanwege de ;age prijs...

#Aangezien elk type/merk ligfiets wel iets charmants heeft is de keuze vrij
#moeilijk.
#Ga ik wat kopen, dan moet dat dus wel absoluut mijn definitieve keuze
#zijn.....*8)

Dan zit er maar 1 ding op: lang uitproberen.
Of in ieder geval: zorg eerst dat je goed went aan een "doorsnee" ligfiets
(Alligt, Bowi, M5, Challenge Wizard/Chico/Cirrus, Sinner Record, Optima, &c)
zodat je als je op een andere zou stappen je er zo mee weg kunt rijden.
Mijn ervaring is n.l. dat een ligfiets voor een absolute beginner heel
anders aanvoelt dan voor iemand die op 1 fiets al 200km gereden heeft
(die iemand ben ikzelf ;-).

Heb je dat eenmaal onder de knie, dan kun je bij Twigt of bij de Liggende
Hollander voor een hele dag betalen (f30-f50, afhankelijk van de duurste
fiets) en vervolgend die dag verschillende fietsen uitgebreid uitproberen.
Rij ook stukken tegenwind (liefst windkracht 7 of harder), bergop (of
neem een paar Amsterdamse bruggen), en over slecht wegdek (klinkers, maar
vooral ook tegels). Kijk dan of je i.v.m. de wind ver achterover wilt (M5)
of toch liever rechtop zit (Sinner), of je genoeg lage versnellingen hebt
om tegen een helling op weg te kunnen rijden, en of je vering nodig acht
(ik wel, maar ik heb het niet :-( ). Dat beperkt je keuze al aardig.

Het enige probleem met bovenstaande strategie is dat de Flevobikes
buiten schot blijven. Maar dat is toch sowieso een meer principiele
keuze. Als je met losse handen wilt rijden, kies je automatisch voor
FlevoBike, Trike of Racer.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-