Re: Scheef?

Erno Mijland schreef:
#Ik heb al enige tijd het idee dat ik scheef op mijn Flevo Racer zit.

Ik heb (nog) een zitje zonder zijdelingse stuen (volkomen vlak), waarop
ik ook erg gauw scheef zit. Dat uit zich o.a. in het schuren van 1 been
langs het frame.

#Ik ben bezig met stripjes camping-matras om de steun te optimaliseren. Hoe
#meer rug-zitje-contact hoe meer controle over je fiets lijkt me.

Dat zeker, maar vooral zijdelingse steun lijkt me belangrijk. Het ideale
zitje krijg je natuurlijk door een mal van je eigen rug te maken (in een
berg klei gaan zitten ofzo), maar dat heeft toch ook wel twee nadeeltjes:
(1) je kunt nooit even gaan verzitten
(2) iemand anders zit niet lekker op jouw fiets.

Kijk anders eens naar een (sport)auto-stoel, waar die de meeste steun
biedt. Immers: wat in eerste instantie een ontspannen houding lijkt,
kan onder voortdurende inspanning toch best wel druk op bepaalde
plekken gaan uitoefenen.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar een lende-steun, m.a.w. in het
holle gedeelte van je rug aan beide zijkanten een goede verhoging in de
zitting aanbrengen.

Het lijkt mij dat je de zitting zo moet aanpassen, dat je het gevoel hebt
precies recht en ontspannen te zitten. Met recht bedoel ik dan niet per se
een rechte ruggegraat (die is bij de meeste mensen scheef) maar dat je hoofd
in het midden zit (kijkt wel zo prettig, en dan heb je ook niet het gevoel
dat je scheef zou zitten) en dat beide benen evenveel kracht op de trappers
kunnen uitoefenen.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-