Lage wind (was: Op zoek??? Optima Cheetah!!!)

;-)nja schreef:
#> From: wijkstra at fwi.uva.nl
#> Scheelt dat nou werkelijk zo veel, de pure hoogte van de fiets? Mijn
#> veronderstelling was altijd dat het voornamelijk gaat om je uiteindelijke
#> houding, m.a.w. het zo klein houden van het frontaal oppervlak.
#hoe lager je komt, hoe minder wind. Veel wind wordt tegen gehouden door
#lage struikjes e.d.

Ik rij over vlakke polderwegen en bovenop dijken... ;-)
Maar gelijk heb je wel, ik had even buiten de obstakels gerekend.

#Het verschil is substantieel, ik rij sinds kort  zowel
#op een M5 als op een lage racer met verder vrijwel hetzelfde materiaal.

Maar is je houding op beide fietsen ook hetzelfde?
Ook onder- of bovenstuur kan meespelen (bovenstuur is sneller).

#Met
#de lage racer gaat het toch wel gem zo'n 3km harder bij vergl.
#inspanning. Daarentegen is het wel een probleem dat jedoor
#automobilisten echt niet gezien wordt en je dus

Automobilisten zien de strepen op de weg toch ook? En die zijn nog wel wat
lager dan jij...
Of ligt het soms aan die struikjes e.d. waar jij achter verborgen blijft?

Dat merk ik nu inderdaad ook, nu ik op een (vrij hoge) ligfiets rijdt:
Op de rechtopfiets keek ik overal overheen, maar nu heb ik het idee dat
alles rondom mij twee meter hoger is geworden. Typisch, want ik nog
boven automobilist-ooghoogte, en vanuit de auto is dit me nooit
opgevallen.

#weer met zo'n vlaggetje rond moet gaan fietsen.

Geen last van zwiepen?

Marcel.

 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-