Re: Remmen voor afdalingen (was: flevobike-race)

Hans Bon schreef:
(Ik schreef:)
#> Trommelremmen zijn heel wat anders dan schijfremmen!
#Ja dat weet ik; maar wel goedkoper(?) dan schijfremmen.

En veel beter verkrijgbaar.

#> Het schijnt dat trommelremmen ongeschikt zijn voor lange afdalingen

Nog even een aanvulling: ik las ooit een griezelverhaal van een rem
die zo heet werd, dat er wat metaal begon te smelten in de naaf.
Zeg maar lassen op remkracht...

#En de door mij voorgestelde combinatie van trommel- en velgrem? Is
#dat wat?

Dat is uiteraard beter dan alleen velgremmen. Probleem is natuurlijk wel
- er van uit gaan de dat je ook nog remmen achter hebt - dat je dan DRIE
remmen hebt, die met met TWEE handen moet bedienen. Twee remmen in een
remhevel is technisch wel mogelijk, maar zorg er dan wel voor dat je de
remkracht van beide onafhankelijk bijstelt, zodat de warmte zo goed
mnogelijk verdeeld wordt en noch je as, noch je band smelt.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-