Re: hete zitjes

Dit kan wel eens een heel aardige discussie worden!

Peter F. schreef:
#ik ben sinds een paar maanden de gelukkige bezitter van een Flevobike.
#Maar zelfs tijdens de koude maanden loopt je rug al snel warm: wat gaat dat
#in de zomer worden?

Zweten...

#Heeft er iemand een oplossing? Vb: houten kralen zoals voor autozetels?

Ik denk dat in het algemeen de zitjes in twee categorieen kunt verdelen:
(1) voor geveerde fietsen
(2) voor ongeveerde fietsen
Dit is m.i. een principieel verschil, aangezien het zitje voor een geveerde
fiets gerust knalhard mag zijn, maar je op een ongeveerde fiets absoluut
een zacht en verend laagje onder je rug nodig hebt om comfortabel over de
Amsterdamse fietspaden te kunnen stuiteren.
Op een geveerde fiets heb je dus meer vrijheid in het ontwerp; laten we
daar dus maar vanuit gaan.

Allereerst lijkt het mij essentieel dat de zitschaal vocht kan doorlaten.
De op 1 na beste oplossing is het boren van veel kleine gaatjes (zoals JE).
Bij een bestaande zitschaal kan dit problemen opleveren voor de stevigheid;
als je zelf bouwt maak je gewoon de initiele schaal wat sterker.
De beste oplossing is een 'mesh seat', oftewel een gespannen zitting
(a la Greenspeed), maar dat is vaak wat lastiger monteren. Zijn er in
Nederland ueberhaupt fietsen met zo'n "hangmat"?

Vervolgens heb je voor met matje dat in de zitschaal ligt geschikt
materiaal nodig. En hier ligt het voornaamste probleem: dat moet zowel
waterafstotend zijn (i.v.m. de regen) als vochtdoorlatend (i.v.m. zweet).
Schuimrubber (Alligt) laat transpirantie prima door, maar is net een spons.
Gesloten-cel rubber (Challenge) kan tegen de regen, maar zweet weer erg.
Een mogelijke oplossing zou zijn om in dat gesloten-cel rubber wederom gaatjes
te boren/snijden.
Alternatief is een vrij nieuw materiaal, dat eruit ziet als grof staalwol of
klitteband: een ongeveer 2cm dikke wirwar van grof plastic vezels. Dit wordt
omsloten door een laagje stof. Ademt uitstekent, maar het schijnt niet echt
comfortabel te zijn, en volgens mij kraakt het verschikkelijk.

Wat volgens mij ideaal is, is een materiaal dat wel waterdamp, maar geen water
doorlaat, b.v. Gore-Tex (ademende regenpakken), maar dan 3cm dik en veerkrachtig.
Misschien schuimrubber dat is bespoten met een waterafstotende spuitbus?

Marcel (die momenteel op multiplex zit, met daarover leidingisolatie).
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-