zweten

Hallo,

Op mijn 'oude' ligfiets (Linear) zit een zitje van gaas. Op de nieuwe
(Challenge Hurricane) een mat van gesloten celschuim. Het gaas is veel
prettiger in de zomer, maar koud in de winter. Het schuim is heerlijk warm in
de winter, maar nu al bloedheet (en het is hier bepaald nog geen zomer).

Optie 1: Ergomax. Een mat van met rubber overtrokken kokosvezels. Gebruik de
dikke (5 cm) versie. Het is duur, maar ventileert uitstekend. Nadeel: de
vezels zijn nogal hard, dus het is moeilijk een goede hoes te maken, en af en
toe prikt er iets in je rug. M5, Flevo en Challenge gebruiken dit spul
sporadisch.

Optie 2: ik stel me zo voor dat je van een schaal zitje een gaas zitje kunt
maken. Mat eraf, en rond de schaal een buis leggen. Als je daar gaas overheen
spant, krijg je een gaas zitje dat een centimeter of zo boven de schaal
'hangt'. Met een luchthappertje onderaan heb je dan een airco-zitje.

Optie 3: direct op aluminium met gaten zitten. Aluminium geleid warmte heel
goed, de gaten zorgen voor zweet afvoer. Alleen voor fietsen met vering :)

Optie 4: Er is een wat vreemd model fiets, waarbij je alleen met je billen en
andere tere delen op een mini zadeltje zit. Het is nogal oncomfortabel
allemaal, en het windoppervlak is enorm. Maar je kan wel over de auto's
heenkijken, en je rug krijgt koeling :)

Open celschuim lijkt me een beetje onfris: al dat zweet blijft er in zitten,
en wordt op ideale kweek temperatuur gehouden als je fietst. Blueeegh!
Overigens wordt mijn rug ook drijfnat als ik hard rijd op een gewone fiets...

Wouter