WAARSCHUWING ESGE-spatborden

> [...]
>#The mudguard is on these bikes attached to the bike with two sets of
>#rods (one about horizontal backward, one straight up or a little
>#backward) and one bolt at the horizontal rear fork. With non-
>#suspended forks there is a FOURTH attachment to the vertical rear
>#fork.
>
>Een "gewone" fiets (met van die blikken spatborden) heeft anders ook
>maar DRIE bevestigingsposities: een setje stangetjes (holle buisjes,
>die zo lekker ewgroesten) naar achteren, een boutje tussen de verticale
>achtervork (bij het slot) en een boutje tussen de horizontale vork

Maar toch... Toen ik op mijn Flevo-Racer-zelfbouw een mooi achterspatbord had gemonteerd
met twee beugels en e1n boutje, zoals beschreven in de waarschuwing, kreeg ik na een 200
kilometer problemen met de verticale bevestiging. De beugel was finaal door het spatbord
heengetrokken. (blik van 0,5 mm). Na reparatie met een paar carrosserie-ringen, brak de stang
door.
Nadat de (aluminium) stang was vervangen door een stalen exemplaar, begon hij na een 20 km
opeens te rammelen, wat nog enigszins te verhelpen was met een stuk elastiek. Helaas brak
toen het spatbord boven het boutje van de voorste bevestiging af.
En ik mij maar afvragen hoe dat kon gebeuren. :-(

Enfin, toen maar een mooi kunststof spatbord gekocht, en dat gemonteerd. (kunststof heeft
veel minder last van materiaal vermoeiing). Weer een paar uurtjes knutselen, en jawel, het zat
perfect!
Alleen na nog geen 5 meter ben ik maar weer afgestapt. Het spatbord begon namelijk
ontzettend te vibreren, zo sterk dat het af en toe gewoon tegen de band aan liep.

Toen heb ik het er maar weer afgehaald, en  moet ik even weer wat moed verzamelen, voordat
ik hem weer monteer (het is wel nodig met dat weer van tegenwoordig), maar dan met een
aantal extra stangetjes!

>Je zou daar rubber ringetjes tussen kunnen doen, die dus met de trilling
>meegeven. Met een beetje mazzel dempt dat ook nog.

Dan krijg je dus een zelfde effect als met dat kunststof spatbord: lekkere vibratie
Dat het metalen spatbord niet trilde kwam door de grote stijfheid. De spanning zat er echter wel
in, waardoor het toch kapot gaat.

Met vriendelijke groeten,

Jeroen T. Bezemer
Papendrecht