Re: WAARSCHUWING ESGE-spatborden

Jeroen Bezemer scheerf:
#Marcel Wijkstra schreef:
#>Theo van Soest schreef:
#>#recumbents. A lot of these bikes have suspended rear forks.
#>#The mudguard is on these bikes attached to the bike with two sets of
#>#rods (one about horizontal backward, one straight up or a little
#>#backward) and one bolt at the horizontal rear fork. With non-
#>#suspended forks there is a FOURTH attachment to the vertical rear
#>#fork.
#>Een "gewone" fiets (met van die blikken spatborden) heeft anders ook
#>maar DRIE bevestigingsposities
#Maar toch... Toen ik op mijn Flevo-Racer-zelfbouw een mooi achterspatbord
#had gemonteerd
#met twee beugels en e1n boutje, zoals beschreven in de waarschuwing, kreeg
#ik na een 200
#kilometer problemen met de verticale bevestiging.

Het verschil zit 'm dus in het aantal "stevige" bevestigingspunten. Bij een
gewone fiets zitten er TWEE boutjes (bracket, slot).

#Enfin, toen maar een mooi kunststof spatbord gekocht, en dat gemonteerd.
#(kunststof heeft
#veel minder last van materiaal vermoeiing).

Dat zou ik niet durven beweren.

#Alleen na nog geen 5 meter ben ik maar weer afgestapt. Het spatbord begon namelijk
#ontzettend te vibreren, zo sterk dat het af en toe gewoon tegen de band aan liep.

Die ATB-spatborden zitten niet voor niets zo ver van de band af, en ze
zijn niet voor niets zo kort.
Dat laatste is misschien nog wel nuttige informatie. De hamvraag is: waarvoor
wil je dat spatbord precies gebruiken? Maak 'm in ieder geval zo kort
mogelijk, dat scheelt ontzettend in het op en neer zwiepen ervan.

Wellicht dat de trillingen nog eens versterkt (of eigenlijk: minder gedempt)
worden op een geveerde fiets, omdat de ongeveerde massa veel kleiner (en
dus minder "traag") is, zodat de banden minder hoeven te dempen.
Je zou dus kunnen denken aan bevestiging aan het hoofdframe, in plaats
van aan het achterwiel.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-