Re: Pedalen

Jaap.vanBergeijk at USER.AENF.WAU.NL schreef:
#Bedankt voor je reaktie Marcel,

Bedankt voor het bedanken, maar bedankjes over een mailinglist
(of, FWIW, in een nieuwsgroep) zijn eigenlijk toch wel
vervuilend. Liever niet meer doen dus...

#Met gecombineerde SPD-gewone pedalen bedoel ik een setje
#dat aan de ene kant van het pedaal het clicksysteem voor SPD
#heeft en aan de andere kant een gewone ruwe grip als op een ATB.

Uiteraard. Maar is die "gewone" kant ruw genoeg om je voeten op
hun plek te houden, of is de clipless kant duidelijk aangenamer
in het gebruik?
Mijn (zeer korte) ervaring met het fixeren van voeten aan trappers
in de zin dat de *stand* van de voeten ook gefixeerd wordt (hetgeen
per clipless systeem sterk verschilt - kies, zeker voor een ligfiets,
waar knieproblemen toch al eerder opduiken, dus voor een systeem waarbij
rotatie van de voet op de trapper mogelijk is) was geen onverdeeld
genoegen.

#Toeclips
#zijn op een ligfiets inderdaad onzinnig; om de riempjes aan te
#trekken zodat je voeten vast zitten moet je wel heel erg lenig zijn
#op een flevo bike!

Waar maar weer uit blijkt hoe'n leek ik ben op fietsgebied. Nooit geweten
dat die riempjes ook nog eens vastgesjord moesten worden; ik dacht altijd
dat het volstond je voeten erin te wurmen.
Maar ook varianten op toeclips (b.v. van die plastic kooitjes vooraan de
trappers) werken natuurlijk niet op een ligfiets: je voeten vallen eruit,
denk ik zomaar.

Niemand ooit heel-clips geprobeerd?

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl