re: Re: wielgrootte

Marcel Wijkstra vroeg:

> Is er een precieze definitie van rolweerstand? Horen vertikale > bewegingen
> daar ook bij? Immers, een goed geveerd klein wiel heeft een lagere
> ongeveerde massa dan een dito groot wiel.

Tja, nu wordt het interressant! Een collega van me hier heeft eens
een onderzoek naar Fr (rolweerstand) en Fd (luchtweerstand) van fietsen
uitgevoerd. Dit is te vinden in Phys. Educ. 25 (1990) onder de titel
'The speed of a cyclist', auteur Wim Hennekam. Kort samenvattend (ik
kan het artikel misschien wel scannen en op ftp site zetten) komt
het erop neer dat Fr het resultaat is van hysterese in de krachten
tussen het indeuken en weer uitzetten van het contactvlak wiel-wegdek.
Fr hangt dan af van het gewicht, bandmateriaal, wegdek en in mindere
mate snelheid. In de natuurkundige verhandeling worden deze invloeden
vervolgens tot een dimensieloos getal gereduceerd waarbij

Fr = cr*N

overblijft. (cr is het dimensieloze getal, N is de normaalkracht in het
punt wiel-wegdek). De auteur noemt hier inderdaad het opnemen van wegdek
karakteristieken in de faktor cr als valide methode om zo Fr aan te
passen. Verder bevat dit artikel uiteraard een literatuurlijst, wil
iemand hier verder in duiken dan hoor ik dat wel.

Groetjes, Jaap van Bergeijk
Landbouwuniversiteit (wat heeft dat nu met Fr en Fd te maken?) Wageningen.