Snelheden

Erno Mijland schreef:
| Graag zou ik eens wat over snelheid lezen in deze list, om eens te
| vergelijken ...

Ik rijd naar mijn werk en terug, 15.5 tot 16 Km. Een deel in de stad, een deel
op de snelweg (mag hier), een deel op een asfalt fietspad met op- en afritjes.
Er zitten een paar korte klimmetje in de route, die ik nooit heb opgemeten, en
wat 'vals plat'. Mijn werk ligt ongeveer 120 meter hoger dan mijn huis. Ik
trap meestal redelijk door. De Helling af snelheid is gemeten op een helling
met stoplichten onderaan. Zonder stoplichten en verkeer zou het denk ik harder
gaan :)

	Gemiddeld	Record		Max. (wind mee) Max. (helling
af)

Linear	28-29		31.4		Weet niet	Weet
niet
Linear*	30-31		32.1		45		63
Hurri	33-35		36.61		61		69.8
(net geen 70 :(
(alle snelheden Sigma BC900, in Km/u)

De Linear* heeft de trapas boven de framebuis, en heeft kortere steuntjes voor
het stoeltje. Dat scheelt weer net in de luchtweerstand.

Harde banden en een goed gesmeerde overbrenging is inderdaad van groot belang.
Het belangrijkste is toch de aerodynamica: probeer maar eens hard te sprinten
met een flappertrui aan, of met een grote uitstekende rugzak achterop.
'Rond' trappen met een hoge kadans helpt ook.

Ik merk dat ik in het donker wat langzamer rij, evenals in de winter. Als het
met bakken uit de hemel komt is het meer een kwestie van overleven dan van
goede tijden neerzetten. Zelfs met 20W halogeen als koplamp is het vaak turen,
en aan straatverlichting doen ze hier niet.

Groeten,

Wouter

Wouter.Suverkropp at jet.uk