edele delen

Erno en anderen,

Voor zover ik begrijp, is het grootste voordeel van de houding op een
ligfiets dat de druk beter verdeeld wordt. Dat betekend dus ook, dat er
minder druk op de centrale zenuwstreng komt, die ergens in de buurt van het
stuitje ligt. Het risico dat je RSI in je handen krijgt is op een ligfiets
ook vrijwel nihil.

Mannen die last hebben van een tintelende of gevoelloze penis op een
racefiets moeten een beetje uitkijken: op den duur is dat niet zo gezond. Wie
RSI heeft kan meepraten over de gevolgen van druk op zenuwen.
Voor dames geldt hetzelfde: druk in de schaamstreek is op den duur niet goed.
Een goede koersbroek helpt, maar is eigenlijk een lapmiddel in plaats van een
oplossing.

Op een ligfiets heb je vind ik eigenlijk geen koersbroek nodig. Maar wie wel
eens een flink stuk met een spijkerbroek en boxershorts (= geen steun) heeft
gefietst, zal kunnen beamen dat de tere delen dan nogal 'geklutst' worden :)
Ik heb de ideale ligfietsbroek nog niet gevonden; ik gebruik nu een roeipak
('all-in-one'), maar dat heeft naden op de rug. Een goede broek zou gesloten
pijpen hebben te voorkomen dat beestjes naar binnen vliegen en in paniek
prikken (Auw!). Verder zou enige steun prettig zijn, maar de rest hoeft niet
strak te zitten, zodat de doorbloeding van mijn benen niet in het gedrang
komt. Tips? Heeft iemand ervaring met de M5 kleding?

Wat mij opvalt op de Hurricane: ik krijg eerder keelpijn. Komt dat doordat je
hoofd verder naar voren staat?

Wouter