Snelheden...

Met de zelfbouw flevo racer is m'n gemiddelde snelheid 30 km/u.
Voor de wind 35, tegenwind 25. Bij een rondje ede-schaarsbergen-
otterlo-ede (40 km prachtig fietspad) is m'n snelste gemiddelde
39 km/u. maxima bergaf ligt rond de 60 (53-12 vertanding) maar
dan houd je je hart wel vast.

Stijfheid van de aandrijflijn is in deze heel belangrijk. Omdat ik vrij
lang ben staat de trapas op het eind van de voorste framebuis. Op een
standaard racer zou dit nogal wat torsie+buiging van deze buis opleveren
zodat ik de steunen naar de vooras vervangen heb voor dunnere en lange
buizen direkt onder de trapas vandaan. Deze vangen de krachten in de
ketting goed op. Hierdoor is de trapas niet meer verstelbaar maar ik had
toch niet het idee dat ik aan het krimpen was en de fiets is zeker niet
te koop.

Wat ik me wel eens afvraag is of het trappen tegen het
sturende gedeelte van de fiets geen extra energie t.o.v. bv.
een M5 vraagt. Ik heb tot nu toe nooit op een andere ligfiets dan
de racer gereden maar misschien hebben anderen hier ervaring mee.

Groeten, Jaap van Bergeijk