alleweder vragen van Mares

Omdat mijn antwoord op Niek's vragen al twee keer is teruggestuurd
door mijn mail programma, stuur ik het hierbij op via de lijst. Ook
gezien het feit dat de vragen ook publiekelijk zijn gesteld.

Naar aanleiding van je vragen over de uitlijning :

> 1. De uitlijning vind ik een crime. Bij de voorgeschreven uitlijning (+- 1
> mm toesturen) blijft het stuur zeer onrustig en gaat gemakkelijk over in
> een hevig trillen. Als ik zorg voor uitsturing dan is het probleem
> opgelost maar fiets ik stukken zwaarder en slijten de voorbanden wellicht
> ook stukken sneller.

Ook ik vond het uitlijnen moeilijk en heb het twee keer moeten doen om het
geheel goed te krijgen. Na een maand kon ik het overnieuw doen. Dat was 4
maanden geleden en ik heb het verder niet meer hoeven te doen. Wel kreeg
ik begin april
erg veel last van trillen van de stuurkolom. Dit bleek veroorzaakt te zijn
door het lostrillen van de borgmoer op het balhoofd lager van de stuurkolom.
Na het vastzetten was dit ook verholpen.

> 2. De uitlijning dient zeer regelmatig gecontrolleerd. De stuurstangen
> zijn vermoedelijk vrij kwetsbaar (dun) waardoor de uitlijning als snel
> ongewenst veranderd. Regelmatig is mijn uitlijning tot soms wel bijna een
> cm verlopen.

In mijn geval was het na een maand ook een cm.

Verder moet ik regelmatig de instelling van mijn remmen controleren. Na
5 maanden door weer en wind fietsen elke dag (2000 km), ben ik erg tevreden.
Mijn volgende project zal zijn het installeren van richtingaanwijzers (voor
de winterperiode) en rails tussen stoel en bodem voor een gemakkelijker
verplaatsing.

Groetjes,

Jaap Lameris           _o   _o ____

E-mail : Lameris at nlr.nl        National Aerospace Laboratory NLR
Phone  : (+31)527-248285       Loads Department
Fax    : (+31)527-248210       P.O. Box 153, 8900 AD Emmeloord
                               The Netherlands

Private:                       Richel 10,
Phone  : (+31)527-620291       8303 KX Emmeloord
                               The Netherlands