re: te korte flevobike

Peter schreef:

>Ik heb een standaard FlevoBike en die is eigenlijk iets te kort voor mij.
>Ik heb de trappers al zoveel mogelijk naar voren geschoven, maar de >ketting
>begint nu al tegen de vork te kletsen en nog kan ik mijn benen niet >geheel
strekken.

>Ik dacht eraan om de buis tussen het voorwiel en de 'knik' te verlengen,
>maar ik weet niet goed of dit gevolgen heeft voor de stabiliteit en/of
>stuurbaarheid. Heeft iemand hier al ervaring mee? (zelfbouwers of zo...)

Het voorste deel van m'n racer heb ik ook enigszins op m'n lengte
aangepast door de steunen van vooras naar voorste ligger onder de trapas
te laten beginnen. Op een flevo bike kan dit niet vanwege de voorvering
en wat je suggereert door het gedeelte tussen knik en scharnierpunt van
de voorasvering te verlengen is inderdaad nadelig voor het stuurgedrag.
De vuistregel bij de flevo-bike is net als bij iedere fiets: Verleng
denkbeeldig de as door het balhoofd en kijk waar die lijn op de grond
komt; bij de flevobike is dat ongeveer 6 cm VOOR het voorwiel, het voor-
wiel heeft dus naloop en vandaar dat het systeem stabiel is. Verplaats
je het wiel naar voren dan heb je op een gegeven moment geen naloop
meer is het systeem instabiel geworden. De oplossing om de fiets toch
langer te maken is de positie van het wiel ongewijzigd te laten; zowel
de buis tussen knik en scharnierpunt als de voorvork verlengen en even-
tueel de hoek in het veermechanisme wat aanpassen. Als dit te in-
grijpend is zou ik de vraag terugspelen naar flevobike; van specials
zijn ze naar mijn ervaring niet al te benauwd.

vriendelijke groeten, Jaap van Bergeijk