Re: [NLHPV] te korte flevobike

Peter (van Greet) schreef:
#Ik heb een standaard FlevoBike en die is eigenlijk iets te kort voor mij.

Wellicht dat een Flevo Racer beter geschikt is voor je?
Of misschien dat je met langere cranks wat oplost (bedenk wel dat crank-
lengte in principe een afgeleide van binnenbeenlengte is; veel van ons
fietsen al met te lange cranks, zo schijnt het).
Kan het zitje niet verplaatst worden?

#Ik dacht eraan om de buis tussen het voorwiel en de 'knik' te verlengen,
#maar ik weet niet goed of dit gevolgen heeft voor de stabiliteit en/of
#stuurbaarheid. Heeft iemand hier al ervaring mee? (zelfbouwers of zo...)

Het heeft in ieder geval gevolgen. Ik heb geen Flevo-ervaring, maar
door de verlenging van die (vierkante) buis  - ik neem aan dat je
op degene doelt waar de tekst "Flevobike" op is geplakt? - komt
het wiel verder naar voren te staan ten opzichte van het stuurpunt.
Dit resulteert in minder naloop (net als wanner je op een rechtopfiets
een krommere voorvork monteert) waardoor sturen nerveuzer wordt, maar
tegelijkertijd wordt de fiets bij opzij sturen ook meer opgetild
(tegenovergestelde van "wheel flop") waardoor je weer meer rechtuit
zou moeten gaan. Wat er precies gaat gebeuren is dus moelijk
te voorspellen.
Maar: je kunt dit volgens mij voorkomen door de buis niet simpelweg
te verlengen, maar in plaats daarvan een KROM stuk ertussen te zetten,
zodanig dat de vooras op z'n plaats blijft, en de hele traptoestand
wat voorover gekanteld wordt. Dit betekent wel dat het trapstel wat
omlaag gaat (door het kantelen); in hoeverre dat het stuurgedrag
en je trapvermogen zal beinvloeden durf ik niet te zeggen.

#Een tweede probleem dat ik ervaar is het volgende: de ketting vliegt er "om
#de vijf botten" af ("regelmatig" in't proper NL :), zelfs op vlakke baan.
#Dit gebeurt meestal als ik naar een zwaardere versneling schakel (kleiner
#tandwiel onder). Het zou natuurlijk te maken kunnen hebben met de
#'kletterende ketting'. Iemand een idee?

Die uitleg lijkt me stug. Immers: het "trekkende" deel van de ketting
lootp langs je frame (bovenste kettinglijn). De derailleur wordt er
volgens mij nauwelijks door gehinderd. Maar dit is natuurlijk simpel
te verifieren: gewoon even het trapstel verplaatsen en met de knieen
in de nek gaan rijden ;-)
Wacht even: waar loopt de ketting eraf: voor of achter? Als het voor
is heb je waarschijnlijk wel gelijk. Het moment waarop dat gebeurt is
te verklaren uit het feit dat je bij schakelen toch altijd wat minder
druk op de pedalen zet, waardoor de spanning die de ketting op
z'n plek houdt er eventjes een beetje uit is.
Een oplossing hiervoor is het monteren van een voorderailleur of
een andere kettinggeleider (stukje tyleen of PVC-pijp).

#Derde vraag: gebeurt het jullie ook regelmatig dat kinderen je gewoon
#beginnen uit te lachen als je voorbij rijdt?

Tja, zo'n FlevoBike is natuurlijk wel net een kinderfietsje...

Marcel (die er ook niet uitziet op z'n zelfbouwwrak met bovenstuur;
        onderstuur oogt toch veel gelikter).
 X   drs. Marcel Wijkstra     (AIO  Visualization)   wijkstra at fwi.uva.nl
-