ligfiets voor toer

Hallo,

Ik heb net een 14 dagen toer van ruim 1700Km achter de rug, op een Challenge
Hurricane. Voor een superlange tocht als die van jullie is het belangrijk dat
je een fiets gebruikt, die je door en door kent. Je moet aan kunnen voelen
wanneer het te hard gaat, wanneer er iets verandert aan het frame etc. Op die
manier kan je jezelf veel ellende besparen. Ik zou gezien de mogelijk slechte
kwaliteit van het wegdek zeker achtervering kiezen, of volledige vering.

Kies een ligfiets die degelijk is, en waar flink wat standaard fietsbagage op
kan. Verder is het prettig als je makkelijk remblokjes en zo kunt krijgen.
Mijn Hurri heeft Magura's, die razendsnel slijten in de regen. Die blokjes
zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar, en erg duur. Gewone remmen zijn soms
prettiger.

Zorg er ook voor, dat je je fietskleding goed test in allerlei
weersomstandigheden; gewone fietskleding is maar ten dele geschikt voor
gebruik op een ligfiets.

Goede voorbereiding, goed materiaal en wat training maken je tocht een stuk
makkelijker en veel prettiger.

Ten slotte: Doe het! Het zal ongetwijfeld een geweldige ervaring zijn.

Wouter