Flevobike met streken

Dag allemaal! Ik ben relatief nieuw in ligfietsland. Ik berijd sinds nog niet
zo lang een Flevobike, maar wel een met een eigen willetje. Zoals zojuist. Ik
kom terug van een fijn rondje door Friesland, en alles is senang, geen
krampachtig fietsen meer... rijd ik een snelheidsdrempeltje over, zo'n
tweehonderd meter van huis en hops, Maarten wordt afgevuurd, tot vermaeck van
de omstanders natuurlijk.

Zoiets gebeurt altijd in druk bevolkte gebieden, zul je altijd zien. Hij (zij?)
wist het. Daarom heb ik de schuld maar gegeven aan de fiets, niet aan mezelf.

Maar even twee vragen aan de cracks. Mij overkomt nogal eens dat de ketting er
af loopt als ik overschakel naar een hogere versnelling (zoiets heet "verzet",
niet?). Sachs derailleur. Is dat nou een kwestie van te weinig druk of teveel
druk op de pedalen? Het is wel lastig want er zit ook nog een naaf versnelling
op, en die schakelt alleen maar als je niet peddelt. Dat ken ik, dat ben ik
gewend.

Vraag twee: ik heb gemerkt dat het voorwiel wel wil slippen als je bij het
wegrijden veel kracht zet. Ik zie met angst en beven tegemoet de dag dat ik met
volle bepakking bij m'n huis weg wil en niet wegkom omdat het voorwiel de grond
niet raakt. Tips anyone? Ik heb nog geen fietstassen.

Als iemand een naam voor m'n ligfiets weet dan houd ik me aanbevolen.

Maarten [Leeuwarden].