ik ga een Flevobike aanschaffen..

Hallo ligfietsers,

Ik sta op het punt een tweede hands Flevobike aan te schaffen. Kunnen
jullie misschien nog wat tips geven?

Vanmiddag heb ik het ding voor het eerst gezien. Ondanks dat ik nog maar 1
keer eerder geligfietst had (op een gewone ligfiets) lukte het me in een
half uurtje al om een blokje rond te fietsen. Ik ben van plan om er mee
naar Frankrijk te fietsen. Na de vakantie moet ik 'm weer verkopen omdat ik
'm er niet bij kan houden. Daarom vraag ik me af of ik niet teveel betaal
als ik 'm nu koop. De verkoper vraagt er f1000,- voor. Hij ziet er slecht
uit in tegenstelling tot nieuw, maar technisch lijkt ie ok. Er is een extra
groot blad opgezet voor, nieuwe ketting, nieuwe voorvork, hydraulische
remmen (de trommelrem is buiten gebruik), nieuwe banden, de as van het
draaipunt is recent vervangen en er zit een tweede matje op het lelijke
oranje kuipstoeltje met twee scheurtjes erin. Is f1000,- een goede prijs?
De fiets was oorspronkelijk een witte en is voor alles naar de fietsenmaker
gebracht.

Ik vraag me af of dit misschien een oud model is met verborgen
eigenaardigheden? Of is dit model niet veranderd de laatste jaren? Als ik
't vergelijk met het model uit een flevobike folder of zoals ik die op de
ligfiets homepage heb gezien is ie iets anders. De vorm van het frame is
precies 90 graden onder het zadel, in plaats van het extra stuk ter
ondersteuning van die hoek zoals in het foldertje.
In ASCII art:

\/
ipv
\-/

Ook zit er nog een stang onder het zadel waar een fietstas op zit. Die zit
weer niet op dat model in het foldertje.

Verder zag ik dat die rubberen diabolo (net zo'n ding als onder de mast van
een surfplank) scheuren vertoont en droog is. Is dat een kwetsbaar
onderdeel? Zit daar nog iets in of raak je stuurloos (verweg in het
buitenland) als dat ding opeens helemaal scheurt?

Mijn belangrijkste zorg is deze:
Is deze wel deelbaar? Ik moet 'm wel in de trein mee kunnen nemen en in
delen naar twee hoog achter kunnen tillen namelijk. Er zit zo'n borgpen
onder het zadel. Als ik die eruit trek valt ie niet in twee delen. Met geen
mogelijkheid. Is dit een oud model of moet er nog een moer losgedraaid?

En dan mijn laatste vraag. (sorry, maar ik ben nogal onzeker nog). Het is
mogelijk om het trapgedeelte te verstellen op lichaamslengte. Is het
normaal dat je daarvoor het kettingblad eraf moet halen om bij die
inbusmoertjes te komen? Het ding zit bovenop de voorstang. Moet dat niet
andersom, dat ie onder de stang van het frame zit? Wat is het verschil?

Bedankt voor de aandacht alvast en bij voorbaat dank voor wat voor
antwoorden dan ook.

vrgr ReindeR

(ligfiets signature komt nog)

PS. ik weet dat een voorwiel aangedreven Flevobike niet ideaal is in
heuvelachtig gebied maar iemand gaf de tip om bagage voor te hangen, dan
slipt ie niet. Afdoende oplossing lijkt me.

 ----- o
 -- _/[._
   (_)>(_)   http://huizen.dds.nl/~rrr