Re: ik ga een Flevobike aanschaffen..

On  7 Jul 96 at 19:56, rrr at dds.nl wrote:

> Hallo ligfietsers,
>
> Ik sta op het punt een tweede hands Flevobike aan te schaffen. Kunnen
> jullie misschien nog wat tips geven?
Ik zal een poging doen, ik heb m'n fietsje ook zo gekocht, dus ik zou er
iets van moeten weten.

> Vanmiddag heb ik het ding voor het eerst gezien. Ondanks dat ik nog maar 1
> keer eerder geligfietst had (op een gewone ligfiets) lukte het me in een
> half uurtje al om een blokje rond te fietsen.
Netjes ! De meeste mensen doen er stukken langer over (of zou dit een
geval van mystificatie zijn ?)
> Ik ben van plan om er mee naar Frankrijk te fietsen.
Ik wens je veel succes, met name omdat waarschijnlijk je benen nog niet op
ligfietsen ingesteld zullen zijn. IK merk bij mezelf dat ik nu na een
maand of drie fietsen weinig moeite meer heb. Ik ga alleen nog maar zuur
als ik lang en hard bergop fiets...
> Na de vakantie moet ik 'm weer verkopen omdat ik
> 'm er niet bij kan houden. Daarom vraag ik me af of ik niet teveel betaal
> als ik 'm nu koop. De verkoper vraagt er f1000,- voor. Hij ziet er slecht
> uit in tegenstelling tot nieuw, maar technisch lijkt ie ok. Er is een extra
> groot blad opgezet voor, nieuwe ketting, nieuwe voorvork, hydraulische
> remmen (de trommelrem is buiten gebruik), nieuwe banden, de as van het
> draaipunt is recent vervangen en er zit een tweede matje op het lelijke
> oranje kuipstoeltje met twee scheurtjes erin. Is f1000,- een goede prijs?
Klinkt redelijk, maar misschien kun je hem langs een ligfietswinkel
brengen, waar ze er veel meer over kunnen zegen dan wij hier op het net.
Bijvoorbeeld dingen als achterkransjes, kuipje, lagers enzo kan ik weinig
over zeggen vanachter mijn toetsenbordje.
> De fiets was oorspronkelijk een witte en is voor alles naar de fietsenmaker
> gebracht.
Wat voor kleur heeft hij nu dan ?

> Ik vraag me af of dit misschien een oud model is met verborgen
> eigenaardigheden? Of is dit model niet veranderd de laatste jaren? Als ik
Ik heb gehoord dat Flevobike in de loop van de tijd nogal wat
verbeteringen heeft doorgevoerd.
Zoals andere wielen, andere derailleurs, andere frames etc.
> 't vergelijk met het model uit een flevobike folder of zoals ik die op de
> ligfiets homepage heb gezien is ie iets anders. De vorm van het frame is
> precies 90 graden onder het zadel, in plaats van het extra stuk ter
> ondersteuning van die hoek zoals in het foldertje.
> In ASCII art:
>
> \/
> ipv
> \-/
>
> Ook zit er nog een stang onder het zadel waar een fietstas op zit. Die zit
> weer niet op dat model in het foldertje.
Is die stang alleen bedoeld voor die fietstas, of ook voor de stevigheid ?

> Verder zag ik dat die rubberen diabolo (net zo'n ding als onder de mast van
> een surfplank) scheuren vertoont en droog is. Is dat een kwetsbaar
> onderdeel? Zit daar nog iets in of raak je stuurloos (verweg in het
> buitenland) als dat ding opeens helemaal scheurt?
Volgens mij is die diabolo voornamelijk bedoelt om te zorgen dat de fiets
iets minder nerveus stuurt. Zonder kan dus waarschijnlijk wel, maar zal
stukken moeilijker zijn om te controleren.

> Mijn belangrijkste zorg is deze:
> Is deze wel deelbaar? Ik moet 'm wel in de trein mee kunnen nemen en in
> delen naar twee hoog achter kunnen tillen namelijk. Er zit zo'n borgpen
> onder het zadel. Als ik die eruit trek valt ie niet in twee delen. Met geen
> mogelijkheid. Is dit een oud model of moet er nog een moer losgedraaid?
Ik zou zeggen: vraag het aan de eigenaar. Die is uiteindelijk degene die
zijn/haar fiets het beste kent.

> En dan mijn laatste vraag. (sorry, maar ik ben nogal onzeker nog). Het is
> mogelijk om het trapgedeelte te verstellen op lichaamslengte. Is het
> normaal dat je daarvoor het kettingblad eraf moet halen om bij die
> inbusmoertjes te komen? Het ding zit bovenop de voorstang. Moet dat niet
> andersom, dat ie onder de stang van het frame zit? Wat is het verschil?
Bij mij zit ie ook boven, en volgens mij is het niet zo belangrijk waar de
aandrijving zit. Hooguit voor de hoek tussen je benen en je romp.

> Bedankt voor de aandacht alvast en bij voorbaat dank voor wat voor
> antwoorden dan ook.
HTH

> vrgr ReindeR
>
> PS. ik weet dat een voorwiel aangedreven Flevobike niet ideaal is in
> heuvelachtig gebied maar iemand gaf de tip om bagage voor te hangen, dan
> slipt ie niet. Afdoende oplossing lijkt me.
Mmm. volgens mij moet je ook niet vergeten er een bergverzet op te (laten)
zetten. Anders kom je waarschijnlijk niet zo ver.
  --
tsjow enzo, Jan
| Use finger           |   PGP-Fingerprint: 8D 5E 4C 23 73 3C CA A2 |