flevobike-streken

Maarten schreef:
> ... rijd ik een snelheidsdrempeltje over, zo'n
> tweehonderd meter van huis en hops, Maarten wordt afgevuurd, tot vermaeck van
> de omstanders natuurlijk.

Dat ligt aan de combinatie van elastomeer-vering en stuur-principe.
Door het wilde huppel-gedrag van de vering (te weinig demping) moet
je snelle correcties uitvoeren, wat niet lukt door het relatief zware
voorste gedeelte van de fiets. Overigens zal de fiets in hoge stand
(lesstand) dan altijd voorover gaan. Ik heb een keer een drempel
genomen met twee wieltjes van de grond. Met veel geluk ging het goed
omdat ik exact recht over de drempel ging. Ik heb het daarna nooit
meer gedurfd.
Een onverwachte kuil is nog veel gevaarlijker.
Mijn eindconclusie is dat de Flevobike niet geschikt is voor hoge
snelheden.

> Zoiets gebeurt altijd in druk bevolkte gebieden, zul je altijd
zien. Hij (zij?)
> wist het. Daarom heb ik de schuld maar gegeven aan de fiets, niet aan mezelf.

Tuurlijk; alleen daar liggen drempels.

> Vraag twee: ik heb gemerkt dat het voorwiel wel wil slippen als je bij het
> wegrijden veel kracht zet. Ik zie met angst en beven tegemoet de dag dat ik met
> volle bepakking bij m'n huis weg wil en niet wegkom omdat het voorwiel de grond
> niet raakt. Tips anyone? Ik heb nog geen fietstassen.

FlevoBike verkoopt/verkocht een soort van low-rider rek waar je grote
fietstassen aan kon hangen onder het zitje en nog extra bagage aan de
voorkant van het rek kon hangen (tussen de wielen). Alle gewicht zit
dan voor de achteras en laag bij de grond. Erg stabiel, rijdt fijn.
Op een hobbelig wegdek en met een goede fietsconditie zal het
voorwiel altijd slippen zo nu en dan; ook op volle snelheid.

Ga er niet mee de bergen in. Bij echt hoge snelheden (sterk
afhankelijk van totale gewicht en verdeling ervan) maar boven de 50
km/u wordt de fiets instabiel en kun je dus met hoge snelheid de
controle over de fiets kwijt raken. Mij is het een keer met 65 km/u
en volle bepakking overkomen dat de fiets ging slingeren!

Mijn eindconclusie is dat de Flevobike niet geschikt is voor hoge
snelheden (max 35 km/u). In de meest recente hpv-nieuws staat nog een
uitgebreide brief hierover van mijn hand.

Theo van Soest                            Department of Radiotherapy
                  0                       University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143  Fax:+31-30-2581226