Re: Sloten (en Fietsalarm)

At 17:40 12-7-96, flevobike at pi.net wrote:

>Ik ben van mening dat iemand die er op uit is een bepaalde fiets te stelen,
>dat deze persoon de fiets ook kan stelen. Ongeacht hoe deze op slot staat.

Ja, maar om die fiets dan gelijk weg te geven... nou, nee. Ondanks alles
kan je het de dief behoorlijk moeilijk maken met ongeveer f250,- aan
sloten.

>Dus als je een fiets op slot zet dan is dit voor de minder bekwame dief en
>voor personen die de fiets zouden lenen (joyrijden) omdat ze geen zin
>hebben om te lopen.

Mijn buurman steelt fietsen op bestelling (vermoed ik). Fietsen doet ie
niet, hij gooit ze in de auto en brengt ze naar elders waar hij met
slijptol de lastige sloten verwijdert. Op de manier waarop je je fiets op
slot zet ben je m dus snel kwijt. Ik ben pas gerust als ik het frame met
een Cyclops U-beugel van f130,- (made in Holland) aan een stevige
brugleuning oid. vast kan zetten. Daar heb je een slijptol en best een
aantal minuten voor nodig om open te maken. En 's nachts binnen zetten
natuurlijk.

>Ik denk dus ook dat het weinig zin heeft om veel,
>zware, of hele dure sloten aan je fiets te hangen.

Minstens drie sloten: een AXA ringslotje, een Cyclops U-beugel en een
geharde ketting.
f30,- + f130,- + f90,-.

Ligfietsen zullen vast wel snel in de mode raken. Tot mijn spijt heb ik
moeten merken dat oude transportfietsen dat al zijn (lees het hele verhaal
op http://huizen.dds.nl/~rrr). De modieuze jongelui die al een gejatte
moutainbike uit de ViaVia hebben gekocht, die al dito inline-skates en een
skooter hebben... Die willen vast wel een ligfiets proberen voor een
joetje. En plaatsen die bestelling bij hun favoriete heler...

>Ikzelf vind een kabelslot het makelijkste werken. Met een kabelslot kan je
>nog een keer een tweede fiets op slot zetten, of je fiets aan een boom of
>paaltje bevestiggen.

Knip, weg kabel. Krak, boompje/paaltje omver getrokken/gereden met auto.
Makkelijk geld verdienen voor mijn buurman.

>Op een Bike kan je een kabelslot goed door de voorvork steken (tussen het
>rubber en het scharnier). bij een Amigo kan ditzelfde bij de achtervork.

Kabelslot knipt men alsof het niets is. Beugel of ketting past niet op die
plek bij de bike omdat het kettingblad in de weg zit.

Is er ook iemand handig met electronica in de zaal? Ik had ooit al eens een
idee om een fietsalarm in het frame van een fiets te verstoppen. Reageert
op beweging van je fiets en dan gaat er een piepertje af in je broekzak.
Dieven hebben met de meest robuuste sloten toch altijd nog een paar minuten
nodig. Voldoende om bij het piepsignaal gelijk naar het raam te rennen om
te kijken wie er aan je fiets zit. Stroomvoorziening bij voorkeur
kinetisch, de boel laad zichzelf op met de beweging van de fiets (net als
sommige swatch horloges). Geen omkijken meer naar.  Ik werp me op als
vrijwilliger om het prototype te testen :-)
En dan bied je het product aan op je homepage en je wordt per mail-order
rijk omdat iedereen aan elkaar mailt dat het zo goed is voor weinig geld.

Flevobike, hebben jullie misschien niet wat contacten in de fietsasozwaarus
industrie die dit kunnen maken? Al iets dergelijks gezien op de vakbeursen
misschien?

vrgr ReindeR

PS. nog meer inspirerende lectuur over dit thema: Het onderzoek
'fietsdiefstal 'van het ministerie van justitie:
http://huizen.dds.nl/~rrr/samenvat.html

PS2. een buurjongen - LTS'er -  vertelde me dat er ook al slijptollen op
accu zijn. Net zoals de bekende boormachientjes.

 ----- o
 -- _/[._
   (_)>(_)   http://huizen.dds.nl/~rrr