Diefstal en sloten

Toen ik in november mijn Flevobike heb verkocht werd deze binnen 2 weken
gestolen van de nieuwe eigenaar. Tot die tijd dacht ik dat een dergelijke
exotische fiets niet snel gestolen zou worden: hij is moeilijk te verkopen,
er zijn er weinig van waardoor een gestolen fiets nog te traceren lijkt en
op een Flevo rijd je niet zomaar weg. Na dit incident en enige andere
diefstallen waar ik van hoorde denk ik er anders over.

Mijn maatregelen:
- zoveel mogelijk gebruik maken van bewaakte stallingen (in steden veelal
bij het station) ook al betekent dat extra lopen
- thuis altijd fiets meteen in de berging, nooit buiten laten staan
- ook bij kortdurige stalling twee verschillende sloten, waarvan 1 ook vast
aan onroerend goed (lantaarnpaal, hek)
- eventueel bij winkel o.i.d. zorgen dat je je fiets kunt blijven zien
- bij duisternis de fiets verstoppen (ik heb hem een keer ergens in een
sloot tussen de struiken geplaatst tijdens een concertbezoek)
- framenummer noteren

Ook mogelijk:
- onomkeerbare verminking aanbrengen (ergens een gat in boren of zo, zodat
hij uniek wordt)
- vitaal onderdeel verwijderen bij plaatsing (bij een gewone fiets kun je je
zadel eraf halen, bij een ligfiets een wiel, borgpen of zo)
- je fiets lelijk maken (niet poetsen, lelijke kleur) zodat hij
onaantrekkelijk wordt voor doorverkoop

Een verzekering is me te duur omdat die gerelateerd wordt aan de prijs van
de fiets.

Erno

http://www.iaehv.nl/users/erno/
leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel (Van Kooten en De Bie)