SPD's

Erno schreef:

> Wat betreft de losvliegende voeten: SPD-pedalen zijn hiervoor ideaal. Je
> klikt je schoenen gewoon vast. (...) Wel even oefenen met het losdraaien van je voeten, want als
> je stilstaat met je schoenen vast in de pedalen val je om ...

Heel belangrijk is dus om de pedalen zo los mogelijk in te stellen.
Feitelijk wil je alleen maar voorkomen dat je voeten van de trappers
schieten als je door een kuil gaat. Het rijdt inderdaad sneller omdat
je het been in de fase waarin geen kracht geleverd wordt volledig kan
ontspannen.
Niet omvallen vanuit stilstand is relevant. Cor van Hulten
(fietshuisarts) rapporteerde hierover in het meest recente nummer van
de Vogelvrije Fietser (ledenblad van de Fietsersbond enfb): 27 mensen
meldden verwondingen die een ziekenhuisbezoek noodzakelijk maakten.
Er waren geloof ik zelfs een stuk of vijf heupfracturen bij!

Theo van Soest                            Department of Radiotherapy
                  0                       University Hospital Utrecht
 P.O.Box 85500, 3508 GA Utrecht, The Netherlands
 E-mail: theo at radcl.ruu.nl  Phone:+31-30-2507143  Fax:+31-30-2581226