Re: SPD's

Theo,

>Niet omvallen vanuit stilstand is relevant. Cor van Hulten
>(fietshuisarts) rapporteerde hierover in het meest recente nummer van
>de Vogelvrije Fietser (ledenblad van de Fietsersbond enfb): 27 mensen
>meldden verwondingen die een ziekenhuisbezoek noodzakelijk maakten.
>Er waren geloof ik zelfs een stuk of vijf heupfracturen bij!

Vallen is ook een vak. Ik ben al vrij vaak gevallen met mijn Flevobike
(onervarenheid in den beginne, gladheid), waarbij steeds de fiets als het
ware langzaam onder me uitgleed. Nog niet het minste letsel opgelopen,
behalve die keer dat na de val een auto over mijn been reed. Zelfs een keer
in volle vaart op een stoeprand geknald (voorwiel compleet uit vorm),
waarbij ik door de vering uit mijn fiets gegooid werd. Wederom geen letsel.
Als je vanuit stilstand valt, is dat wel gevaarlijker, denk ik. Maar ook
hierbij heb ik geen pijnlijke ervaring.
Al met al moet ik er niet aan denken dat ik bij valpartijen:
- van twee keer zo hoog gevallen zou zijn;
- met een stuur voor mijn buik;
- met mijn hoofd naar voren;
- met een stang tussen mijn benen.
Kortom: als je valt, doe het dan van een ligfiets met onderstuur.

Erno

http://www.iaehv.nl/users/erno/
leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel (Van Kooten en De Bie)