Flevobike, Re: NLHPV Digest V01 #55

hallo allemaal.
hier volgen diverse antwoorden op gestelde vragen.

>  Flevobike Basic
>  Maandblad Fiets en Flevo....water en vuur????
>  alarm
>  Re: Flevobike Basic

>Ook nog even wat meters gereden op een Flevobike Basic, en ik moet zeggen
>dat ondanks het feit dat ik erg moet wennen aan het model, ik deze fiets
>supercomfortabel vindt! Het stoeltje zit werkelijk als gegoten (was een
>verstelbaar stoeltje en stond in de laagste stand), beter dan alle stoeltje=
>die ik tot nu toe heb geprobeerd.

>Is de basic ook met Nexus-7 naaf te krijgen, en zo ja, wat kost ie dan??
.De Basic is niet met een Nexus-7 naaf te verkrijgen, maar de Batavus Relaxx
wordt standaard met een Nexus-7 naaf geleverd.
Waarom Nexus-7 naaf ??

>Helaas heb ik het mailtje van Flevobike verwijdert waar de verschillen
>tussen de Flevo en de Batavus vermeldt stonden, misschien kan iemand dit
>mailtje nog effe forwarden....
.Bij deze.
=46levobike is het afgelopen winter druk bezig geweest om samen met
Batavus een nieuwe ligfiets te ontwikkelen.
De introductie hiervan hebben heeft op de RAI 96 plaatgevonden.
Het gaat hier om de Flevobike Basic / Batavus Relaxx.
Dit zijn qua geometrie twee dezelfde fietsen: korte wielbassis
=B1 1.10 mtr., bovenstuur, 26" achterwiel aandrijving, 20" voorwiel.
Het grote verschil zit hem echter in de afmontage.

De Relax wordt geleverd met: Shimano Nexus 7versn. naaf, rollebrake
voor/achter, Alu velgen, spatborden, drager, standaard, verlichting
en slot. Behoorlijk compleet dus. en dat voor een prijs van nog geen
=46l. 1600,-

De Flevobike Basic wordt iets minder Compleet geleverd maar wel met veel
luxere onderdelen: Sachs 3x7 naaf (21 versn.), Sachs Hydro schijfrem
voor, Magura Hydrorem achter, RVS spaken, Alu velgen, drager,
spatborden, standaard en een in hoek verstelbare stoel.
Door de luxere afmontage is de basic dus ook duurder dan de Relaxx.
De Basic gaat voor 2150,- over de toonbank wat deze, gezien de afmontage
ook zeker waard is.

De Relaxx is voorlopig nog maar in 1 maat leverbaar.
De Basic is in 2 maten leverbaar waardoor er mensen van =B11.55 tot over
de 2.00 mtr. op passen. De korte versie en de instelbare stoel zullen
in het volgende jaar ook door Batavus geleverd worden.
Ik denk dat jullie hierover voorlopig genoeg weten.

>In een artikel in de HPV-nieuws zag ik de Basic van Ymte Sybrandy (is dat
>werkelijk zijn voornaam? *8)  )met overkapping. Weet iemand of deze
>overkapping te koop is????
Die naam klopt. spreek uit als: "jiemte siebrandie"
De overkapping waar Ymte wedstrijden mee rijd, is niet in ons leverings
programma opgenomen. Mocht je echt interesse in deze overkapping hebben dan
kun je het beste even tel. kontact met ons opnemen.

>------------------------------

>Zat in wat oude exemplaren van "Fiets" te snuffelen en liep tegen de meest
>recente ligfiets-test aan. Een gebrek.....waar zijn de Flevobikes???
.Op dat moment hadden wij geen fiets die we voor een test uit konden lenen.
Van de Flevo Bike en Flevo Racer kun je pas een goed testrapport schrijven
wanneer je er langer dan 2 maanden op hebt gefietst.
Bij de Amigo waren we net een aantal belangerijke onderdelen aan het verbete=
ren.
Van de alleweder was al een uitgebreide test geweest. enz.

>Ook in de Fiets-koopgids van dit jaar zie ik (praktisch) alle ligfietsen di=
>in dit landje te koop zijn, maar geen spoor van Flevobike...
.Dat was onze fout.

>Hoe is het mogelijk dat het meest verkochte merk niet wordt genoemd?????
>Ligt de "Fiets"-redactie de bedenkers van Flevo niet zo of hoe zit het?
Genoemd worden we geregeld, zeker wanneer je de iets oudere bladen doorleest=
.
Verder zijn er geen problemen tussen de redactie van Fiets en Flevobike.

Ps. in de volgende Fiets verwacht ik een artikel over de Basic.
Op dit moment hebben ze er een te leen om te testen.

>------------------------------
>Het
>zou trouwens fijn zijn als de fabrikanten daar ook over nadachten.
>Belangrijke ontwikkelgebieden voor fietsen zijn m.i. kraak bestendigheid,
>onderhoud (kettingbuis, interne aandrijving etc), en stalling (goede
>standaard voor ligfiets is nog steeds zeldzaam).
.Er wordt binnen de ligfiets wereld erg veel ontwikkeld en geprobeerd.
Op dit moment wordt er inderdaad meer fietsen ontwikkeld, dan toepassingen
voor op de fietsen. ---zonder fiets heb je geen slot nodig---
Ontwikkelen kost veel tijd en veel geld, helaas ontbreek het daar nog wel
eens aan.

> [...]

>neiging om in mijn nek te priemen en dan kan die fiets verder nog zo
>perfect zijn, maar ik zal hem niet kunnen waarderen. Ik vond het zitje
>van de M5 fiets verreweg het lekkerst zitten, en dus leek mij dat de
>meest prettige ligfiets.
>Aangezien de zitjes van de verschillende fabrikanten bij mijn weten niet
>uitwisselbaar zijn, zal ik helaas nooit weten hoe bv. een Flevo fiets met
>een M5 zitje rijdt.
>
>Hebben andere mensen ook de ervaring dat zitcomfort zo sterk bepalend is
>voor de fietsvoorkeur? En is er enige hoop op een toekomstige standaardisat=
.Geen enkele rug is hetzelfde.
Een zitje kan voor de ene persoon perfect zitten terwijl het voor een
andere persoon zeer slecht zit.
Daarbij komt nog dat een zitje dat gemaakt is voor een zithoek van 45=B0 vaa=
niet 35=B0 achterover gelegd kan worden (en andersom).
Verder heb je nog de factoren produceerbaarheid en prijs (zo heb je er nog
wel een aantal).
om deze redenen zal er nooit een standaard zitje komen

Ps. kijk een hoeveel verschillende fiets zadels er bestaan!

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten