Re: Tassen op een flevo racer

Vrijwel iedereen hanght op een Flevo racer de voortassen onder het
zitje. In verband met wielslip is het echter beter de bagage zo ver
mogelijk naar voren te brengen. Daarom heb ik op mijn racer de
voortassen gewoon aan de voorvork gehangen. Canondale voortassen
passen uitstekend, je moet alleen de ophanghaken iets verdraaien, dan
kan je ze zonder bagegedrager direct aan de vork hangen.
Enige nadeel van de Canondale tassen is dat ze een fractie te hoog
zijn, zodat je er een enkele keer de grond mee raakt. Agu Quorum
voortassen met het oude ophangsysteem (geen klilfix) passen ook.
Als
achtertassen heb ik motortassen die onder het schuine deel
van het zitje hangen. Het zitje is zelfbouw en zit zo'n 8 cm meer
naar voren dan op een standaard racer.
Onder het zitvlak van het zitje is nog precies ruimte voor een kleine
camera-tas.
Alle zware bagage zit in de voortassen (kooktoestel, gereedschap,
tent etc..
Met deze configuratie heb ik net 3 weken met volle bepakking door
portugal getourd, en zelfs op hellingen tegen de 15 % (slecht
asfalt of casseien) geen slipproblemen gehad. Het gewicht in de
voortassen is geen probleem met het sturen, je merkt bijna geen
verschil met een onbeladen fiets.
Beladen zijn de slipproblemen zelfs kleiner dan onbeladen. Zand of
gravel is het enige echte probleem ,wegrijden is dan lastig, als de
fiets eenmaal rijd gaat het wel weer.

Resumee: probeer eens wat anders, dat kan verrassende resultaten
geven.
Merijn Wijnen