Re: Aangepast zitje op flevo-racer

Naar aanleiding van m'n bericht over tassen op een flevo racer hier
nog wat meer info (op verzoek).
Omdat ik nog al lang ben (ca.1,93 m), zit het originele flevo-zitje
voor mij uitermate beroerd.Ik heb daarom zelf een carbon/epoxy zitje
gemaakt, daartoe heb ik een kopie van het zitje van een van m'n
zelfbouw fietsen gemaakt.
Ik heb het zitje zo ver mogelijk naar voren op de fiets geplaatst om
flink wat voorwiel druk te hebben. Bij mij wordt de voorste stand van
het zitje bepaald door het feit dat het crackstel niet meer verder
naar voren kan. Het zitje zit op de bestaande bevestigingspunten van
het frame. Verder naar voren plaatsen leidt wel tot een wat vlakkere
zithoek, maar dat vindt ik alleen maar prettig (want sneller).
Ook een gewoon flevo zitje moet met enig werk wel meer naar voren te
plaatsen zijn.

Mijn Flevo klimt uitstekend, als verzetten heb ik nu gemonteerd: voor
52-42-28 (aangepast RX-100 cranckstel) en achter 13-14-15-17-19-21-23-
26. Voor een volgende tocht vervang ik de 28 voor waarschijnlijk door
een 26. Ook op een flevo blijk je kleine verzetten goed te kunnen
gebruiken.
De hoogteverstelling gebruik ik niet het scheelt nauwlijks in
voorwieldruk. En boven op de berg moet je hem weer laag zetten omdat
je in de afdaling de maximale naloop nodig hebt.
Afdalen gaat overigens uitstekend ik heb op matig wegdek tot 66 km/u
gereden zonder vgervelende gevolgen. De slechte ervaringen van
anderen zouden het gevolg kunnen zijn van te veel bagage bij het
Merijn Wijnen