vallen, afdalen in Fr.

Hallo allemaal,

Twee antwoorden in een mailtje:

Als je valt ga je in mijn (beperkte) ervaring inderdaad onderuit, je maakt
een soort 'slide'. Ik ben drie keer met de Linear gevallen, en een keer met
de Challenge Hurricane, in 3 1/2 jaar ligfietsen. De vallen met de Linear
waren op eigenlijk allemaal langzaam en zonder lichamelijke schade.

Met de Hurri ben ik een keer in een bijna haakse bocht op ijzel onderuit
gegaan. Ik reed ongeveer 33 Km/h.
De weg had grit, en ik moet dan ook zeggen dat 'doorglijden op je kont' niet
altijd opgaat. In mijn geval diende mijn achterwerk als rem.
Je kon achteraf duidelijk zien hoe je valt: mijn voet, hand, elleboog en
bovenbeen/bil hadden allemaal schaafschade. Op voet en hand vingen schoen en
handschoen de schade op, maar mijn onderarm en been/bil waren slechts in
lycra gehuld. Dat leverde een rauwe schaafwond van ruim 15 vierkante
centimeter op mijn been op, die vrij lang verzorgd moest worden.

Samenvattend: Als je je zorgen maakt over vallen, kan je beter handschoenen,
een elleboog kapje en iets op je been dragen.

Afdalen met bepakking: Zoals anderen al zeiden, zorg er vooral voor genoeg
gewicht op het voorwiel te hebben, en neem geen risico's. Als je je fiets
maar net kunt houden voor een scherpe bocht en er komt een tegenligger, heb
je een probleem. Liever even afremmen, anders mogelijk einde vakantie.
Met de Hurri was 74 Km/h met bepakking en vlag geen probleem, maar alleen op
nieuw wegdek (geen onverwachtte kuilen) en waar het overzicht goed is.
Remblokjes: de Magura blokken op de Hurri slijten heel hard als het regend en
er ligt grit op de weg. Hier ligt bijna overal grit en rommel, dus twee dagen
in de stromende regen met veel afdalingen betekend de helft van je blokjes
weg. Een reserve setje is wellicht aan te bevelen.

Veel plezier,

Wouter