met ligfiets naar Parijs geweest, "genial!"

http://huizen.dds.nl/~rrr/flevobike.html

Hallo fietsers in nl.fiets en ligfietsers op nlhpv mailing-list,

Ik ben net terug van een ligfiets tochtje naar Parijs met een Flevobike.
Indrukwekkend!

Het comfort van de fiets en de reacties van de Fransen onderweg...

Vlak voordat ik wegging heb ik een tweedehands Flevobike gekocht.
(eigenlijk om na afloop weer te verkopen, maar dat wil ik nu absoluut niet
meer!). Ik had geen ervaring, Flevobikes zijn moeilijker te rijden dan
normale ligfietsen omdat het voorste deel stuurt. Voordat ik 'm kocht mocht
ik een half uurtje oefenen en toen lukte het me een blokje om te maken.
Daarna heb ik nog een paar keer in mijn straatje geoefend en ben ik gelijk
vertrokken. Tot ongeveer Aalsmeer kon ik eigenlijk alleen goed snel rechte
stukken fietsen maar ter hoogte van Rotterdam had ik het ding redelijk
onder controle. Beetje last van bepaalde beenspieren waarvan ik het bestaan
niet wist maar dat was over in Belgie. In Belgie begon het spektakel al een
beetje maar in Frankrijk begon het goed.

Zodra ik de grens overging in Noord-Frankrijk bij Lille in de buurt (per
fiets blijkt het helemaal niet de grijze steenkool regio zoals het lijkt
vanuit auto of trein) hoorde ik een jochie schreeuwen: "Heh mec, il est
super ce bicloune!" (Dat is argot, straattaal voor fiets is mij verteld).
En daarna hield het maar niet op. Kinderen zijn het meest opmerkzaam en
zien mij het eerst "Maman, maman, regardez =E7a!" en daarna iedereen die zel=
nog een beetje kind is.
Maar ook alle anderen; oude mannetjes langs de kant van de weg
applaudiseren, jongelui vanuit auto's en terasjes joelen, schreeuwen en
zwaaien, gezinnen blijven even achter me rijden om goed te zien wat dit nu
weer is en halen dan met een wijde boog in (kids met de neus tegen de
achterruit en papa die nog even in zijn spiegeltje een laatste blik werpt,
hand omhoog). Tegemoetrijdende truckers claxoneren, knipperen met lichten
en steken ook hand op.

Ja, die Fransen zijn in theorie een fietslievend volk. Ze doen het alleen
zelf niet zo. Hoewel.. dat lijkt ook te veranderen. Op de terugweg reed ik
met een automobiel over de peage en ik was verbaasd over al die fietsen die
op en achterop Franse auto's zaten! Dat is echt iets van de laatste tijd.
Er is kenneliijk iets gebeurd in Frankrijk afgelopen jaar waardoor iedereen
opeens fiets minded is. Ik kende wel de enkele racefietser die dol gemaakt
door de Tour de France enthousiast colletjes gaat doen in de hoop zijn pens
kwijt te raken, maar dit was van een andere orde. Fietsen en fietsjes voor
de hele familie op de auto, oude toerfietsen, cross fietsjes... Het is nog
even wennen voor ze want ik zag er ook een die een imperiaal met drie VTT's
(velo tout terrain, mountainbikes) kwijt raakte met 140 km/u... Eerst dacht
ik dat er gewoon veel Nederlanders op de weg waren maar dat bleek niet te
kloppen, er zaten geen sleurheuten achter de Renaults en Citroens. Van
dichtbij bleken het ook allemaal Fransen te zijn. Op de honderd kilometer
ten zuiden van Parijs telde ik 1 op de 6 auto's met fietsen.

In de trein naar de Puy de Dome sprak ik ook een gepensioneerde
onderwijzeres die enthousiast vertelde over een Federation de Cyclotourisme
waarmee ze vaak op stap ging, op de fiets, door Frankrijk. De federation
was een grote, groeiende club. Ja... volgens mij zie ik hier een patroon.
Samen met de groeiende populariteit van de fietsen in Parijs na de laatste
metrostaking...

O ja! Als je nog in Parijs bent geweest deze zomer, heb je de 'Couloir
Cycliste' ook gezien in Parijs? Ik was eind juli in Parijs en men vertelde
me dat men juist sinds twee weken begonnen was om twee grote fietsroutes te
bouwen door Parijs, de verf was nog nat op sommige plekken. Eentje
noord-zuid en eentje oost-west. Als een auto erop parkeert moet ie 900FF
boete betalen! Een voor Amsterdammers vreemd gezicht: allemaal bestelbusjes
en vrachtwagens die net naast het fietspad dubbelparkeren in plaats van er
pontificaal bovenop. De routes zijn nog niet af trouwens. Ze houden op bij
Gare de l'est en Tour Montparnasse (sud-nord) en Tour Montparnasse - Saint
Michel (west-oost). Totaal moeten ze ieder 15 km worden geloof ik.

O ja! en nog een aanrader die ik niemand wil onthouden. Elke zondag is het
stuk autoweg dat langs de Seine gaat afgesloten voor voetgangers en
fietsers. Een prachtig traject, vooral op topsnelheid met de Flevobike :-)

Zeg trouwens nooit dat de Parijzenaren onverschillig en gereserveerd zijn.
Ik kreeg in Parijs even zo goed positieve reacties als in de provincie.
Behalve van die taxi waar ik voor langs manouvreerde in de rij voor het
stoplicht net op het moment dat het groen werd. Heuvel af op de ligfiets in
Parijs is geniaal! Iedereen voorbij suizen . . . voor de auto's uit - die
altijd langzamer optrekken bij het stoplicht terwijl ik niet echt afrem . .
.

Nu vergeet ik bijna de reden voor deze posting, een kuifje van *de*
regionale krant van Picardie heeft een 1-kolommer met foto over mijn
ligfiets geplaast. Met veel fouten erin, maar ach. Het is ook allemaal *zo*
nieuw en vreemd voor die Fransen kennelijk :-)
Het was zo'n echte streekkrant journalist die ook zelf de foto moet maken.
Helaas is de URL van mijn homepage op mijn helm niet zichtbaar op de foto
:-(  (onzin trouwens zo'n helm maar wel goed voor het plaatje, suggereert
snelheid).

Het artikel met foto op:

http://huizen.dds.nl/~rrr/flevobike.html

salut! ReindeR