Universeel zitje (was: Flevobike)

Andre' Vrielink schreef:
#>Hebben andere mensen ook de ervaring dat zitcomfort zo sterk bepalend is
#>voor de fietsvoorkeur? En is er enige hoop op een toekomstige
#>standaardisatie
#>van zitje-bevestiging?
#Geen enkele rug is hetzelfde.
#Een zitje kan voor de ene persoon perfect zitten terwijl het voor een
#andere persoon zeer slecht zit.

Precies het probleem dat reeds werd aangekaart. De voorkeur voor M5 zitjes
schijnt echter toch wel bij een groot aantal personen aanwezig te zijn.
Jammer dat die dingen zo duur zijn en veel kleine merken hun zitjes
uit kostenoverweging bij Flevo betrekken (niet bedoeld als kritiek op Flevo).

#Daarbij komt nog dat een zitje dat gemaakt is voor een zithoek van 45` vaak
#niet 35` achterover gelegd kan worden (en andersom).

Hoe dat zo? Afgezien van een hoofdsteun (zeldzaam) is zo'n zitje doorgaans
niet meer (of minder) dan een afdruk van iemands rug. Verder achterover
kantelen heeft weliswaar invloed op je houding, maar het lijkt mij dat dat
toch vooral de delen van het lichaam betreft die *niet* door het zitje
worden ondersteund.

#om deze redenen zal er nooit een standaard zitje komen
#Ps. kijk een hoeveel verschillende fiets zadels er bestaan!

Maar die zadels passen wel allemaal op mijn rechtopfiets!! En daar gaat
het nu juist om: standaardisatie van de *bevestiging* van het zitje.

Overigens lijkt het mij dat de meeste zit*schalen* probleemloos van de
ene op de andere fiets gezet moeten kunnen worden. Kwestie van een paar
gaatjes boren. Anders wordt het met andere ontwerpen, zoals "mesh seats"
(Flevo Basic) of het Challenge zitje, waarbij de bevestigingsposities
deel van het ontwerp zijn.

Ik meen ooit te hebben gehoord dat je bij de Liggende Hollander gerust
om een ander zitje kunt vragen.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-