Re: Flevobike: altijd blijven trappen?

Wilbert,

>De fiets wordt heel even oncontroleerbaar is
>mijn ervaring.
Met name de bike heeft hier last van. Door de kortere wielbasis en zowel
voor als achtervering wil de fiets nogal springerig reageren op bijvoorbeeld
verkeersdrempels. Als de rubber veringsblokken al lang op de fiets zitten,
kun je nieuwe overwegen. Die zijn wat stijver en zorgen voor rustiger vering.

>Verder krijg ik de indruk dat je altijd moet blijven
>trappen, omdat sturen anders heel moeilijk wordt.
Dit is een kwestie van ervaring. Bij de Flevobike is het simpelweg een
kwestie van veel fietsen. Op een gegeven moment kun je - zoals Flevomaker
Vrielink mij toonde toen ik twijfelde over de mogelijkheden - met je armen
over elkaar bochtjes van 90 graden maken.

>En hebben jullie tips om de controleerbaarheid te
>bevorderen?
Behalve ervarenheid is ook snelheid een factor die de stabiliteit van de
fiets ten goede komt. Na vijf jaar heb ik er nog moeite meer als de fiets
onder de 20 km p/u gaat.

Succes met oefenen. Ik heb zelf drie weken lang op een verlaten
parkeerplaats geklungeld, gevallen, geslalomd tussen boompjes,
geaccelereerd, geremd, gedraaid, gemopperd, genoten. De eerste zomer daarna
heb ik op het rustige fietspad naar mijn werk drie romans gelezen. Waarmee
ik maar wil zeggen: it's worth the effort!

Erno

http://www.iaehv.nl/users/erno/
leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel (Van Kooten en De Bie)