Re: Flevobike: altijd blijven trappen?

Hallo Wilbert

At 10:02 12-08-96 +0100, you wrote:
>Dag HPV-ers,
>
>De fiets wordt heel even oncontroleerbaar is
>mijn ervaring.
Bij hobbels kom ik altijd even uit het zadel (ga een beetje overeind zitten)
en houd mijn stuur vast.

 Verder krijg ik de indruk dat je altijd moet blijven
>trappen, omdat sturen anders heel moeilijk wordt.
>Voorbeeldje: op mijn woon/werk-route zit een snelweg waar ik
>onderdoor moet met een vrij steile helling. Wanneer je dan besluit
>niet te trappen (omdat je anders nog harder naar beneden gaat) is
>het echt moeilijk de fiets op koers te houden.
>
>Is dat een kenmerk van deze fiets of komt het door mijn
>onervarenheid? En hebben jullie tips om de controleerbaarheid te
>bevorderen?

Dit komt zeker door onervarenheid. Zelf kan ik heel goed stoppen met
trappen, recht overeind gaan zitten, m'n bandjes van de toeclips strakker
trekken, en dit alles zonder het stuur vast te hoeven houden.
Een tip kan ik je in ieder geval geven: gebruik toeclips of SPD-pedalen om
je voeten beter aan de pedalen vast te klinken. Met name bij hobbels moet je
zien te voorkomen dat je voeten van de pedalen afschieten! Anders ben je
inderdaad snel uitgefietst.

Ik weet niet of je al zo ver bent dat je gemakkelijk zonder handen kunt
fietsen? Mijn ervaring is dat wanneer dat eenmaal het geval is (bij mij na
een ongeveer een maand = 1000 km) het rijden een genot is, maar voordat je
dat bereikt hebt is het zweten (van inspanning en van angst(?))

Houd moed: je komt er wel en daarna wil je niets anders meer.

Groeten,
Arjen Haayman
Arjen Haayman                                                     cogito
e-mail: ahaayman at pi.net                                             ergo
s-mail: Gelselaar 20, 7414 BX  Deventer; The Netherlands         bicyclo
Phone (+31) 570-641938                                                 o