re: Flevobike: altijd blijven trappen?

> Voorbeeldje: op mijn woon/werk-route zit een snelweg waar ik
> onderdoor moet met een vrij steile helling. Wanneer je dan besluit
> niet te trappen (omdat je anders nog harder naar beneden gaat) is
> het echt moeilijk de fiets op koers te houden.
>
> Is dat een kenmerk van deze fiets of komt het door mijn
> onervarenheid? En hebben jullie tips om de controleerbaarheid te
> bevorderen?
>
> Bedankt voor jullie antwoord!
>-
>                 Wilbert Scheer

Oefeningetje ter verbetering van de controle over de fiets: Al
freewheelend kun je ook achteruit in plaats van vooruit trappen.
WAARSCHUWING: Ben je onervaren dan ga je geheid onderuit, maar
beheers je de bike/racer een beetje dan moet dit geen effect
op de besturing van de fiets hebben. Dit was bij mij ongeveer na een
maand het geval. Nu, na een kleine 3 jaar op een racer te rijden
zijn ook onverwachte maneuvres geen probleem meer. Voldoende snel-
heid bevorderd inderdaad de stabiliteit (>25 km/h); bij lage snelheden 'val'
ik steevast te vroeg een bocht in.

disclaimer: Bovenstaande oefening op eigen risico, kom niet morgen
met verhalen over lantarenpalen, auto's e.d. die je van dichtbij
bestudeerd hebt.

Groeten, Jaap van Bergeijk