Re: NLHPV Digest V01 #73

(verhaaltje)

Wie had dat ooit gedacht dat ik mij achteroverliggend van het
spreekwoordelijke 'A' naar 'B' zou verplaatsen. En zo kwam het dat ik
afgelopen weekend ontspannen door de duinen tussen Hoek van Holland en Den
Helder zweefde in mijn sofa op wieltjes: de Flevobike Basic. Een
prachtmasjien, waarvan de naam 'Basic'  een volstrekt understatement is,
maar daarover later meer.

Boven de horizon was het 'wisselend bewolkt'. Ter hoogte van Castricum
barstte zelfs een geweldige plensbui los, waarbij het eerste en enige nadeel
van de ligfiets manifesteerde: je wordt in een mum van tijd van top tot teen
zeiknat. Maar andere goden dan de weergoden waren mij gunstig gezind: in
mijn rechterooghoek zie ik nog net een miniscuul uithangbord van 'Twigt
Ligfietsen'. Ik hang in de remmen: vo'o'r schijf, achter 'gewoon'
hydraulisch en zit even later achter een kopje thee bij meneer Fred-Jan
Twigt, architect in ruste en thans succesvol uitbater van een
ligfietsenverhuurbedrijf.

Ik kreeg een rondleiding langs zijn omvangrijke verzameling ligfietsen. De
mooiste ervan stond - zoals het hoort -   in de huiskamer. Onderwijl praatte
hij bevlogen over dit middel van vervoer. Toen ik hem attendeerde op de
levendige discussies op internet over fietsen en ligfietsen, moest hij
bekennen dat hij eerst sinds kort toegang (twilig at worlaccess.nl)  had tot
deze Wondere Wereld. Sterker nog: zijn vrouw was op vakantie, waardoor hij
nu niet bij de post kon. En zo kwam het dat ik met hem, nog voordat het
opklaarde, een rondje over het net fietste en FJ met lange ohhs en ahhs
kennis nam van de vele vruchten op het net.

Het werd weer droog en ik koersde verder richting Den Helder. Hopend dat de
vrouw van FJ spoedig thuis zou komen en dat zij de toegang tot nl.fiets en
deze mailinglist weet te vinden.

Nog even over de 'Basic'. Waarom heet hij niet 'de Luxe' of
'comfortable', immers deze
fiets is verre van 'basic'?

          "Wat zal ik zeggen?"

signature-barter van de maand:

          "Hi-tech is mi-tech" (Erwin van der Zande, aug 1996)