Re: "Nationale ligfietsdag"?

>Vanaf een uur of twaalf werd er de 1km tijdrit gereden (rommelig met soms 1,
>soms 3 fietsen op de baan) en tegelijkertijd en daarna met een Flevo Basic
>waarop een vermogensmeter (SRM) was gemonteerd. Verslag ongetwijfeld in de
>volgende HPVnieuws (wanneer komt die uit?).
>
>De eerste "criterium"wedstrijd begon om 14:50 met de langzaamste groep.
>Wij zijn om 15:20 vertrokken; toen moest die groep nog vijf minuten rijden.
>'k Had daarna nog een feestje, anders was ik wel gebleven.

Ik was ook wezen kijken omdat het tenslotte een kort ritje was van mijn
woonplaats Heerhugowaard. Een van de meer interessante deelnemers was een
tweepersoons roeifiets, die ondanks een zware krachtinspanning van de
berijders moeilijk had het tempo bij te benen en tenslotte voortijdig uit
de koers verdween.

In de middelste groep streed weer een tandem, een heel aparte ligfiets waar
de berijders rug aan rug liggen en onafhakelijk een eigen wiel aandrijven,
elk met derailleur. Ondanks lange tijd aan kop te liggen werden ze in de
laatste rondes door 2 anderen gepasseerd.

De snelste groep was nog het spannendste. Hier kwam een Flevo Basic met
overkapping in actie die liet zien dat deze fiets prima geschikt is voor
top prestaties. Slechts de supergestroomlijnde "Meringue" liet snellere
rondjes aantekenen (tot 60km/u!), maar werd slachtoffer van een plotselinge
uitwijkmanoeuvre die hem deed zwabberen en tenslotte de balans geheel
verliezen. Helpers snelden toe om Mark (achternaam vergeten) uit zijn geheel
afgesloten Meringue te bevrijden en gelukkig bleek de schade te zijn beperkt
tot wat flinke schaven aan de fiets.
Uiteindelijk won de overkapte Flevo Basic met grote voorsprong.
Na deze hoofdrace werden nog een tiental SRM metingen gedaan, die ik niet
allemaal heb afgewacht. Al met al een boeiende middag.

>Ik heb 1 FlevoBike op de baan gezien (compleet met spatbordjes en
>draagtassen; niet echt een wedstrijdfiets dus). Die leek er weinig
>problemen mee te hebben.

>#> Wat me enigszins tegenviel was het feit dat je, wilde je buiten
>#> bij de ingang een proefritje maken (bij Twigt) je f5,- moest
>#> betalen.
>#Dat was inderdaad een beetje jammer, maar ik denk dat een hoop nieuwsgierigen toch even
>#konden proeven aan het ligfietsgevoel.

Ik heb zelf nog gratis een paar rondjes gemaakt op die heerlijke
28"/26" M5 ligfiets, maar meneer Twigt herinnert zich mij nog
van een ligfiets open dag door de Noordhollandse duinen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de status van de Flevo Green Machine;
wordt dit projekt mogelijk afgeblazen of is het een kwestie van een jaartje
of twee geduld?

groetjes,

%!PS                       %  -John Tromp (http://www.cwi.nl/~tromp/)
42 42 scale 7 9 translate .07 setlinewidth .5 setgray/c{arc clip fill
setgray}def 1 0 0 42 1 0 c 0 1 1{0 3 3 90 270 arc 0 0 6 0 -3 3 90 270
arcn 270 90 c -2 2 4{-6 moveto 0 12 rlineto}for -5 2 5{-3 exch moveto
9 0 rlineto}for stroke 0 0 3 1 1 0 c 180 rotate initclip}for showpage