Re: "Nationale ligfietsdag"?

John Tromp schreef:
#Ik was ook wezen kijken omdat het tenslotte een kort ritje was van mijn
#woonplaats Heerhugowaard.

Ik realiseerde me ook pas naderhand dat het wel heel dicht bij Twigt
(Bergen a/Zee) in de buurt was; had ik met het publiek nog wel even
langs kunnen rijden.

#Een van de meer interessante deelnemers was een
#tweepersoons roeifiets, die ondanks een zware krachtinspanning van de
#berijders moeilijk had het tempo bij te benen en tenslotte voortijdig uit
#de koers verdween.

Bij de race op het circuit van Sloten reed die wat vlotter en hadden ze
geen pech.
In potentie is het een supersnel concept, al was het maar omdat de kracht
uit het hele lichaam komt. Het geheel is ook goed opgezet, met BO-rent
als sponsor. Groot probleem is het gewicht; 't ding weegt over de 50kg!

#In de middelste groep streed weer een tandem, een heel aparte ligfiets waar
#de berijders rug aan rug liggen en onafhakelijk een eigen wiel aandrijven,

Achterop zat Marielle Bakker, WeCo van de NVHPV (nvhpv at dds.nl). Zij is
heel positief over die rug-aan-rug tandem, omdat je in vergelijking met
een gewonen tandem (a) veel meer ziet (geen rug voor je) en (b) beter
kunt converseren (hoofden dicht bij elkaar). Voor deze tandem hebben ze
ook een stroomlijn (zacht met harde neus en staart; zelfde idee als bij de
daar ook aanwezige Flevo Basic van Ymte Sybrandy); dan gaat het flink
harder.

#Ik heb zelf nog gratis een paar rondjes gemaakt op die heerlijke
#28"/26" M5 ligfiets, maar meneer Twigt herinnert zich mij nog
#van een ligfiets open dag door de Noordhollandse duinen.

Net even gebeld: hun volgende open dag is a.s. weekend,
24 en 25 augustus. Aanvang 10:00 (aanmelden en fiets aanmeten),
11:00 toertocht van 45km over gevarieerd terrein (wisselen van
fiets onderweg mogelijk), bij terugkomst tot 18:00 nog mogelijkheden
tot uitproberen van andere fietsen. Kosten f50,-. Vooraf
aanmelden noodzakelijk.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-