Re: Flevobike: trein

At 14:19 +0100 26-8-96, wilbert.scheer at vbb.nl wrote:

>Flevobike noemt bij de Flevobike het voordeel dat-ie gratis mee in de
>trein mag. De Bike lijkt me nogal breed (stuur). Valt-ie wel onder de
>normering? Bovendien zie ik me nog niet 1-2-3 met twee stukken bike
>instappen. Wie heeft hier ervaring mee en weet wellicht een manier om
>de twee gedeelten goed en stabiel bij elkaar te houden?

Dit is het allergrootste en voor mij doorslaggevende voordeel van de FlevoBike!
Je kan heel Europa nu bereizen omdat de tekortkomingen van het Europese
treinnet perfect opgevangen kunnen worden door de (middel)lange afstand
kilometer vreter: de FlevoBike.

Je trekt de pin eruit (terwijl je de handrem ingedrukt houdt anders vliegt
de ene helft met het kettingblad tegen het perron) je schuift de twee
onderdelen uit elkaar. Je pakt in elke hand 1 en je stapt de trein in. Of:
je zet eerst een deel fijn in het fietsenhoekje in de trein en dan pak je
het  tweede deel en wurm je het er zorgvuldig bij als het al vol is met
andere fietsen op het intercity balkon. Niemand die er met een helft
Flevobike vandoor gaat als je aan het inladen bent :-)

Afgelopen weekend nog de intercity gepakt uit Groningen naar Amsterdam met
mijn Flevo. Tot voor kort was ik jaloers op die fietsers met kleine
Brompton e.d. vouwfietsjes.. maar ja, die dingen kosten een kapitaal. En ik
wilde ook nog een ligfiets... Maar nu! Nu heb ik de FlevoBike en al mijn
wensen zijn vervuld...

Het enige minpuntje is dat het achterwiel naar beneden klapt als je 'm
oppakt. Eigenlijk moet daar nog ergens een vergrendelingetje komen voor die
situaties. Lijkt me niet zo moeilijk.
Ik liet trouwens de fietstassen volzitten met bagage toen ik 'm in de trein
gooide. O ja, en dat  oranje vlaggetje voor in stadverkeer is een beetje
onhandig in de trein :-)

Ik herinner me een wedstrijdje ten tijde van het Amsterdam Autovrij
referendum georganiseerd door het NRC (geloof ik). Een wethouder met de
auto, eentje op de fiets, een met het OV en een met een combinatie van
fiets en OV moesten Amsterdam doorkruisen. De laatste won het glansrijk van
alle andere categorieen.

Je hoort het al, voor mij geen andere ligfiets dan de FlevoBike. Hoe goed
ze ook rijden, alle trikes en Conners en Sinners en wat niet al... niets
voor mij, want ze kunnen niet in de trein. Ik moet deze week mijn
OV-studentenkaart inleveren omdat mijn recht erop verlopen is. Ik heb nu
geinvesteerd in een FlevoBike als alternatief. Een goede keuze lijkt me.
Voor de echt lange afstanden combineer ik het met de trein en verder alles
met de FlevoBike.

ReindeR

http://huizen.dds.nl/~rrr