Re: Flevobike: trein, zweten en regenpak

> Flevobike noemt bij de Flevobike het voordeel dat-ie gratis mee in de
> trein mag. De Bike lijkt me nogal breed (stuur). Valt-ie wel onder de
> normering? Bovendien zie ik me nog niet 1-2-3 met twee stukken bike
> instappen. Wie heeft hier ervaring mee en weet wellicht een manier om
> de twee gedeelten goed en stabiel bij elkaar te houden?

Gewoon mee de trein inwandelen, imbussleutel bij de hand en gelijk uit
elkaar halen.  Gebruik wel het officiele fietsenhok en doe het een
beetje netjes.  Ik heb het al vaak gedaan (met bike en later racer).
Wel een paar keer gezeur gehad, maar nog nooit hoeven betalen.  Wel
suggereren sommige conducteurs dat ``je er officieel een kaartje voor
had moeten kopen''.  Als we netjes en vriendelijk blijven zal het nog
wel een tijdje goed gaan, hoop ik ...

> Een ander puntje wat vast al vaker aan de orde is geweest: zweet op
> je rug. De stoel van de Flevobike ventileert niet. Ik heb al
> geprobeerd het rustiger aan te doen, maar op den duur staat het zweet
> behoorlijk op je rug. Ik las dat er andere materialen voor de stoel
> bestaan, dan de standaard mat. Wie zet me op het goede spoor of weet
> een andere oplossing (bijv. speciale fietskleding).

Een van de oplossingen is het gebruik van `aircoflex', een dunne, vrij
harde plastic `matras' met zeer ademende en enigzins pluizende toplaag.
Verkrijgbaar bij sommige ligfietshandelaren (o.a. flevobike) en in
watersportzaken, waar ze het spul onder matrassen gebruiken om schimmel
te voorkomen.  Het ziet er niet erg fraai uit.  Je kunt het geheel
verbeteren door de zijkanten met band af te zetten en er aan de
bovenkant vliegengaas tegen te zetten om het pluizen tegen te gaan.
Ik heb gebruik het sinds kort.  Kleine waarschuwing: ik maakte de
mat even groot als het oude zitje, wat duidelijk iets te klein is.
Ik schat dat je het beter ca. 3 cm breder en 5 cm langer kunt maken.
Verder moet je de zijkanten middels verwarmen (ik heb een strijkijzer
gebruikt, maar een verffohn en een rol is beter) indrukken.

Ik zit er nog aan te denken om een paar gaten in het zitje te maken,
om wat meer luchtstroom te krijgen (mischien met een klein trechtertje
naar voren gericht).

> ik heb zo m'n twijfels. Verder zag ik van die regenschoenen. Helpen
> die voor een ligfietser wel? Je voeten staan immers vertikaal op de
> pedalen.

Met een beetje redelijke schoenen krijg je geen natte voeten.

	--- Jan